Tunggang Uji – sebuah jentera unik KTNS CFMOTO 650MT

8050

KTNS CFMoto 650MT. CFMoto adalah salah satu daripada pengeluar motosikal terkemuka di China.Model Sport Tourer. Hampir sama Kawasaki Versys 650, tetapi ia juga mempunyai beberapa elemen gaya utama ihsan reka bentuk Kiska (Kiska adalah pasukan reka bentuk di sebalik banyak model dalam pelbagai ).

Model yang menduduki tangga ke 2 antara motosikal paling popular di Negeri China.



Berbekalkan Injap 8 DOHC, 649 cc yang disejukkan dengan cecair parallel-twin, 71hp pada 8,750 rpm dan 62 Nm tork pada 8,750 rpm, dibekalkan oleh Bosch EFI.  kotak gear enam kelajuan dan pacuan menggunakan rantai terakhir dan berat basah 213 kg.

Penggantungan depan 41mm suspensi jenis terbalik dengan140 mm dengan rebound boleh laras sahaja, sementara di belakang menggunakan suspensi Kayaba yang berkedudukan condong dan cakera brek hidraulik berkembar.

Sistem brek dilengkapi dengan ABS.tapi hasil ujian yang dilakukan, brek depan merasakan sedikit kelembapan, namun cengkaman brek yang cukup untuk tahap tertentu bagi sebuah motosikal sport touring .

Kemampuan 650MT maksimanya menampung 18 liter bahan api serta berkeupayaan sehingga bergerak hingga 400 km.

Ketinggian kerusi boleh ditetapkan pada 840 atau 820 mm,mengikut kesesuaian pengguna.
Panel instrumen LCD monokrom, berasingan untuk enjin dan kelajuan jalan dalam satu panel serta maklumat lain yang lain.

Model ini juga di bekalkan dengan 2 mod iaitu Sport dan Touring serta sistem lampu yang di hidupkan secara manual.

Keupayaan

Satu kejutan, kelajuan maksima yang Tester uji 650MT mencecah 180km / j dengan tiada goyang pada bahagaian depan dan tiada getaran enjin. Padanan tayar Metzeler dengan 650MT cukup serasi.

Tester buktikannya semasa mengambil selekoh, cengkaman yang cukup terpuji walaupun motosikal terpasang kotak pannier di kiri dan kanan . Pakej pengendalian 650MT juga menyakinkan.

Standard 650MT dilengkapi dengan kotak pannier jenama Shad, port pengecas USB serta di kelilingi bar.

Melihatkan kepada aksesori yang tersedia pada motosikal ini dan dengan harga sebanyak RM27,800 tidak termasuk insurans dan cukai jalan. Harga dan pakej yang ditawarkan mampu mencabar pesaing di segmen 500cc dan 650cc yang ada di pasaran sekarang.

Sila like page Facebook kami motoqar.my untuk mengetahui info automotif tempatan dan global.

 

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here