Vinfast Fadil – Kereta pertama buatan Vietnam dilancar

3560

Buat kali pertama jenama kereta Vietnam, VinFast sudah bersedia melancarkan model pertama mereka iaitu Fadil di pasaran.

Buat masa ini, tempahan untuk model ini sudah dibuka di 32 cawangan VinFast di Vietnam. Model pertama VinFast – Fadil ini adalah berdasarkan rekaan model Opel Karl/Vauxhall yang dijual di pasaran Eropah cuma dengan perbezaan rekaan grille hadapan dan logo yang berlainan.

vinfast fadil



Fadil ketika ini hanya hadir untuk model 1.4L dan harga pasaran untuk model Fadil ini adalah USD16,900 (~RM70,572). Syarikat VinFast juga bakal menghasilkan model sedan dan motosikal elektrik tidak lama lagi.

vinfast fadil

Disebabkan ianya baharu saja dilancarkan di Vietnam, masih tiada info sama ada model ini akan turut dipasarkan untuk pasaran luar Vietnam tetapi VinFast menyasarkan jualan 250,000 kenderaan untuk fasa pertama operasi mereka.

Dengan harga RM70,572, dapatkah model ini mampu bersaing dengan model dari luar negara yang lain? Sama-sama kita tunggu dan lihat.

Sedikit tentang Vinfast :

Syarikat itu ditubuhkan pada tahun 2017 oleh Vingroup. Syarikat itu direka modelnya dengan bantuan Pininfarina, BMW dan Magna Steyr dan turut serta dalam pameran Motor Paris 2018. VinFast mendakwa ia akan menjadi pengilang automotif kelantangan pertama di Vietnam. Serta pembuat kereta kebangsaan Vietnam pertama yang menyertai pameran kereta antarabangsa utama.

VinFast pecah pada September 2017 pada kemudahan 828 ekar di sebuah taman perindustrian. Terletak di Pulau Cat Hai berhampiran bandar Hai Phong. Pelaburan itu adalah US $ 1.5 bilion pada fasa pertama program untuk membuat kereta dan moped di kilang hijau di kemudahan.

Syarikat itu mendakwa bahawa ia telah mengagregat bakat dari beberapa syarikat yang ditubuhkan. Dan memperoleh rekaan teknologi rekaan, kejuruteraan, dan teknologi pengeluaran Eropah. Dua kenderaan pertama yang ditunjukkan di motorshow Paris pada musim gugur 2018 adalah LUX SA2.0 dan LUX A2.0, yang direka oleh Pininfarina

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here