Marco Melandri bersara dari dunia motor

134

Pemenang perlumbaan MotoGP lima kali dan pelumba Dunia Superbike Marco Melandri akan bersara daripada perlumbaan motosikal pada akhir musim 2019.Marco Melandri

Melandri , beliau membuat pengumuman itu. Yang akan menurunkan tirai kerjaya yang juga menghasilkan gelaran 250cc dan 22 kemenangan Superbike Dunia, dalam sidang akhbar di Milan pada hari Selasa. Pemain berusia 36 tahun itu telah menamatkan musim WSBK yang sukar dengan skuad GRT Yamaha. Yang disertainya tahun ini selepas dia diganti di Ducati oleh Alvaro Bautista.

Dia menduduki tempat kesembilan dalam kedudukan dengan berbaki lima pusingan . Setelah menduduki tempat ketiga dalam perlumbaan pembukaan tahun ini di Phillip Island – hasilnya dua kali di Jerez. Tetapi berjaya menjaringkan lapan mata dalam tiga perlumbaan di Donington Park hujung minggu lalu.

“Keputusan untuk bersara adalah satu perkara yang sangat sukar untuk saya buat,” kata Melandri

“Saya telah memikirkannya beberapa lama dan, sebelum perlumbaan Imola [Mei], saya akhirnya membuat keputusan untuk “berehat” pada akhir musim 2019.

“Saya masih berdaya untuk bersaing dan saya fikir ia lebih baik untuk berhenti pada ketika ini. Sementara saya masih menikmati perlumbaan, bukannya menunggu sehingga kesenangan dan hasilnya lebih sukar dicapai.

“Sejak membuat keputusan itu, saya rasa berat badan saya telah diangkat dari bahu saya dan sekarang semua orang tahu ini adalah tahun terakhir saya, saya lebih bermotivasi untuk mendorong keputusan yang baik dalam beberapa perlumbaan terakhir.”

Melandri berlumba dalam MotoGP pada 2015 dengan Aprilia tetapi berpisah dengan syarikat itu selepas lapan perlumbaan dan tidak berlumba lagi sehingga menyertai Ducati di WSBK pada tahun 2017.

Marco Melandri menamatkan saingan dengan Valentino Rossi pada tahun 2005 untuk skuad Gresini Honda yang berlumba selama tiga tahun. Dan juga berlumba untuk perlumbaan Ducati dan Hayate (sekarang Forward Racing) yang menggantikan operasi Kawasaki untuk tahun 2009.

Melandri juga meletakkan tempat kedua dalam kedudukan WSBK dengan Yamaha pada 2011, yang menyusul berakhirnya tugas pertamanya di MotoGP.

Komen anda mungkin membantu