Kesan gunakan minyak enjin dengan kelikatan lebih rendah daripada spesifikasi

5293

Setiap pengilang akan mencadangkan kelikatan minyak enjin yang sesuai untuk sesebuah kereta. Perkembangan teknologi enjin yang semakin maju menjadikan ia memerlukan kelikatan minyak yang lebih baik.

kelikatan minyak enjin

Untuk kereta lama yang masih menggunakan minyak enjin yang lebih likat, mesti ada kesan negatif apabila menggunakan minyak enjin yang lebih cair.



Penggunaan minyak enjin dengan kelikatan yang lebih rendah dari spesifikasi yang ditetapkan mesti mempunyai kesan negatif. Jika minyak enjin terdahulu disyorkan 10W-40 atau lebih tebal, tetapi menggunakan minyak enjin 0W-20, enjin kereta anda akan menghasilkan bunyi yang bising.

Ini kerana geseran setiap komponen enjin tidak boleh disenyapkan dengan betul jika kelikatan enjinnya berkurang. Jadi, akan kedengaran bunyi komponen yang lain, selain daripada bunyi enjin.

Selain bunyi yang bising, penyejatan minyak enjin kelikatan rendah di kereta yang lebih lama juga adalah lebih besar. Dengan kadar penyejatan yang lebih tinggi, minyak enjin berkemungkinan akan habis. Akan tetapi, dalam aspek kecekapan enjin, ia akan menjadikannya lebih baik.

Memang ada andaian bahawa menggunakan yang mempunyai kepekatan lebih rendah rendah, enjin lebih ringan dan lebih cekap. Ini kerana prestasi enjin tidak dibebani.

 

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here