Honda CB1000R – Gaya konservatif

2214

Dilancarkan pada tahun 2017, Honda CB1000R adalah versi Naked Superbike CBR1000RR. Walau bagaimanapun, motosikal enjin 998cc ini generasi baru mempunyai campuran gaya nakedbike dan klasik. Honda memperkenalkan CB1000R Neo Sport Cafe di Sepang Disember tahun lepas.

Kelibat jentera ini menjadikan perbezaan berbanding model motosikal Naked di pasaran. Garis-garis elegan dan cahaya LED meningkatkan reka bentuk klasik.



Tetapi Honda CB1000R Neo Sport Cafe masih menggunakan enjin 991 CB1000R generasi lama, walaupun ia bertambah baik. Honda mengekalkan strok diameter dan piston sama dengan enjin DOHC 4 silinder tetapi meningkatkan nisbah mampatan dan omboh.

Bingkai keluli dan bingkai aluminium adalah ciri baru Honda CB1000R Neo Sport Cafe 2018. Bahan bingkai ini membantu mengurangkan berat hampir 2.5 kg berbanding generasi terdahulu.

Jentera ini ini juga menawarkan kepada penunggang keupayaan untuk menyesuaikan tiga tahap kuasa enjin, brek enjin dan kawalan traksi.

Pelbagai komponen elektronik baru.Motosikal ini mempunyai empat mod menunggang termasuk Standard, Sport, Rain dan Pengguna, pilihan mengikut kesesuaian penunggang.

Roda aloi dengan reka bentuk gaya baru.Honda juga telah meningkatkan ketinggian hendal tetapi bar panjang adalah lebih pendek untuk membantu penunggang duduk tegak dan lebih selesa pada perjalanan jauh dan mudah merentasi kesesakan lalulintas.

 

Dengan penggantungan Showa baru boleh disesuaikan tetapi tiada pemampatan yang dibuat hanya rebound.

Pereka dan pembangunan Honda benar-benar memberikan banyak usaha untuk membawa CB1000R ini ke kehidupan dengan motosikal moden yang mempunyai pasangan watak retro dengan prestasi dan pengendalian enjin yang hebat.

Tetapi ingat CB1000R ini tidak direka untuk litar,walaupun ada yang pernah mengujinya di litar.Sudah pasti jika motosikal boleh dikendalikan dengan baik di litar, maka cukup mudah kawalannya di dalam bandar dan juga lebuhraya.

 

 

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here