Kenderaan terlalu perlahan juga berisiko menyebabkan kemalangan

1310

Setiap jalan raya, terutamanya lebuh raya mempunyai had kelajuan yang ditetapkan. Bukan sahaja had kelajuan tertinggi, di lebuh raya terdapat biasanya had laju terendah.

Kenderaan terlalu perlahan daripada had kelajuan terendah sebenarnya boleh mengakibatkan kemalangan.

enderaan terlalu perlahan



Di UK, seperti yang dilaporkan oleh Daily Star, jumlah kematian atau kecederaan serius dalam kemalangan yang disebabkan oleh pemandu yang memandu kenderaan lebih perlahan daripada had laju telah melonjak sehingga 75% dalam tempoh lima tahun yang lalu.

Angka-angka yang dibentangkan oleh Jabatan Pengangkutan UK mendedahkan bahawa pemandu yang memandu lebih perlahan disalahkan kerana menyebabkan sekitar tiga kemalangan serius setiap minggu.

enderaan terlalu perlahan

Tahun lepas, 26 orang cedera parah dan dua orang terbunuh dalam kemalangan. Polis percaya bahawa kenderaan yang bergerak terlalu perlahan menyumbang kepada kemalangan itu. Sementara 132 orang cedera ringan akibat kemalangan yang disebabkan oleh kenderaan lain yang bergerak lebih perlahan.

Kenderaan terlalu perlahan dipercayai menyebabkan kemalangan dari bahagian belakang, kesesakan lalu lintas. Malah kemarahan pengguna jalan raya yang lain di lebuh raya yang kemudiannya boleh menyebabkan kesesakan lalu lintas yang serius.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here