Proton X90: Gambar rasmi dan info apa yang kami tahu tentang SUV segmen D setakat ini

1037

PROTON menyiarkan gambar rasmi kenderaan elektrik hibrid ringan yang dinanti-nantikan Proton X90.

Gambar itu disiarkan selepas kenderaan SUV segmen D itu dipertontonkan kepada media Malaysia pada hari ini di studio rekaan syarikat di Shah Alam, Selangor.

Tambahan terbarunya kepada rangkaian PROTON itu menandakan kemasukan jenama ke dalam pasaran Kenderaan Tenaga Baru (NEV). Ia mempamerkan komitmen syarikat untuk mengurangkan pelepasan karbon dengan menggunakan teknologi enjin hijau untuk menetapkan standard baru dalam mobiliti mampan. 



Proton X90 itu bakal bersaing dengan SUV segmen D yang lain membabitkan Mazda CX-8 dan juga Hyundai Santa Fea.

 

SUV Keluarga Moden Premium yang direka untuk memberi daya

Seperti yang diketahui, ia dipasang di PROTON Tanjung Malim bersama PROTON X50 dan PROTON X70, PROTON X90.

Ia ditawarkan dengan empat varian:

  • Standard
  • Executive
  • Premium
  • Flagship

Corak Songket pada jeriji depan

Siluet berotot model baharu ini menonjolkan evolusi terbaru ke arah identiti reka bentuk premium. Busur Ethereal yang direka semula mengalir di antara lampu hadapan menyerlahkan aura premium yang baru, mencipta penampilan yang kuat dan harmoni yang pasti akan memberi kesan yang hebat. 

Kisi-kisi juga menakjubkan, dengan bentuk berlian yang terinspirasi dari corak songket, menunjukkan gerakan tidak terhingga, dan dengan pengamatan yang lebih dekat memperlihatkan corak berulang yang unik dalam “Weave” tanpa batas. DNA reka bentuk evolusi ini terinspirasi oleh kepakaran seni dan warisan budaya Malaysia. 

Ia ditawarkan dengan enam pilihan warna membabitkan:

  • Putih
  • Perak
  • Kelabu
  • Coklat
  • Merah 
  • Biru

Ruangan dalaman yang luas

SUV terbesar PROTON menawarkan ruang dan kebolehgunaan bukan sahaja dengan konfigurasi 7 tempat duduk. Ia juga tersedia sebagai 6 tempat duduk dengan kerusi individu untuk baris kedua.

Bahagian ruang dalaman tampak mewah terutama papan pemuka menggunakan material lembut. Ia juga dilengkapi dengan kombinasi meter LCD 10 inci, menyediakan antara muka pengguna digital yang mudah dibaca dan intuitif. 

Unit infotainmen dalam varian flagship PROTON X90 menampilkan unit tampilan 12.3 inci. Ini adalah unit terbesar dan paling canggih yang terdapat dalam kenderaan PROTON terkini. Cuma apa difahamkan, ia tidak boleh disambung dengan Apple Car Play atau Android Auto.

Tempat duduknya pula dibaluti dengan kulit nappa, selain mempunyai corong penyaman udara pada bahagian bumbung untuk tempat duduk barisan kedua dan ketiga.

Apa yang menariknya, jentera itu mempunyai enam slot USB dan satu pengecas tanpa wayar. 

Enjin Sistem EMS 48V – Perjalanan elektrifikasi PROTON dimulakan di sini 

PROTON X90  memiliki sistem Motor Listrik Sinergi (EMS) 48V yang inovatif yang secara mulus mengintegrasikan enam komponen kunci, termasuk motor Belt-Starter Generator (BSG) 48V, Konverter DCDC, Baterai Lithium-Ion 48V, Sistem Manajemen Baterai, Sistem Pengereman Rekuperasi, dan Sistem Kontrol Modul Hibrida. 

Sistem itu tidak hanya meningkatkan keberkesanan bahan bakar dan mengurangkan emisi tetapi juga memberikan daya dan torsi tambahan untuk prestasi yang lebih baik. 

Rangkaian kuasanya menggunakan sistem EMS 48V dan enjin 1.5L TGDi yang memberikan output gabungan 190PS dan 300Nm. EMS 48V menyediakan dorongan tambahan 13PS dan 45Nm, menjadikannya pilihan yang kuat namun ekonomis untuk pakej SUV tiga baris.

Ia menerima penghargaan di pasaran seperti China dan Filipina, dan dipasangkan dengan transmisi dual-clutch 7-speed yang cepat dan dioptimalkan untuk sistem baru, menghasilkan pengalaman mengemudi yang dinamis, mantap, dan halus. 

Rangkaian kuasa itu, memberi penjimatan bahan api sehingga 15 peratus berbanding enjin 1.5 TGDi. 

Ia juga mempunyai mod pemanduan Eco, Comfort dan Sport. Ia boleh ditukar menggunakan tombol pada konsul tengah rekaan terapung.


Ciri keselamatan baharu pada PROTON X90

Selain itu, keselamatan diletakkan di senarai teratas bagi model ini dengan ciri-ciri baharu seperti:

  • Rear Cross Traffic Alert (RCTA) yang mengesan kenderaan yang mendekati semasa mundur menggunakan sensor radar belakang
  • Rear Collision Warning (RCW) yang memberi amaran kepada pemandu tentang kemungkinan perlanggaran dari belakang.
  • Traffic Sign Information (TSI) yang mengesan dan memaparkan tanda-tanda jalan raya dan banyak lagi.

Ujian ketahanan

Sebelum ini, kita sentiasa melihat Proton X90 dengan pelekat penyamaran yang diuji di jalan raya.

Tahukah anda, sebanyak 96,000 jam ia sudah diuji dengan jarak pemandua sejauh 1.2 juta kilometer.

Sistem suspensinya juga ditukar kepada multi-link yang ditala semula untuk menyesuaikan dengan keadaan jalan raya di Malaysia.

Bila dan harga?

Buat masa ini, pihak pengurusan Proton masih lagi berahsia tentang harga dan bila ia akan dilancarkan. Nantikan saja pengumuman Motoqar.com nanti.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here