Kenali 5 syarat dan jenis sebelum memilih tinted

4042

Tinted kini telah menjadi pengubahsuaian mandatori pada kereta. Di samping fungsi keselamatan dan privasi,terdapat jenis-jenis tinted dan komponen ini juga dapat mengekalkan suhu kabin yang stabil dan menjimatkan penggunaan bahan api.

Tinted mempunyai beberapa spesifikasi yang berbeza dalam fungsi. Malangnya, masih ramai pemandu yang tidak benar-benar memahami maksud dan fungsi masing-masing spesifikasi ini.



Jenis-jenis tinted

Transmisi Cahaya yang Ketara

Transmisi Cahaya Terlihatan (VLT) adalah berapa banyak cahaya yang mampu menembusi kaca. Dalam bentuk peratusan, semakin besar bilangan VLT, semakin besar cahaya masuk supaya lebih silau. Sebaliknya, semakin kecil bilangan VLT, cahaya kurang lut.

VLT mempunyai nilai songsang dengan tahap kegelapan. Semakin besar nombor VLT, semakin jelas kaca itu. Apabila memilih, pastikan anda menggunakan tinted dengan nombor VLT yang sepadan dengan keupayaan penglihatan pemandu. Tinted gelap akan menjejaskan keselamatan memandu, terutamanya pada waktu malam.

Halangan Ultra Violet

Ultra Violet Rejected (UVR) adalah keupayaan tinted untuk mengatasi sinaran ultra violet yang hadir di bawah cahaya matahari. Kereta yang terdedah kepada ultra violet secara berterusan boleh menjejaskan keadaan pedalaman dan juga kesihatan pemandu dan penumpang. Menggunakan peratusan, semakin besar bilangan UVR, semakin besar keupayaan untuk menahan sinaran UV.

Reflektif Cahaya yang Boleh Dilihat

Reflektif Cahaya Terlihat (VLR) adalah keupayaan kaca dalam mewujudkan refleksi dalam bentuk refleksi. Yang sering dilihat ialah pantulan papan pemuka kereta. Dalam situasi yang penuh dengan cahaya, refleksi ini dapat mengganggu dan mengalih perhatian tumpuan pemandu. Semakin rendah nilai VLR, semakin kecil pantulan yang dibuat. Ini boleh memberi kesan kepada keselamatan dan keselesaan pengendara.

Halangan Inframerah

Inframerah Ditolak (IR) adalah keupayaan kaca untuk melawan radiasi inframerah. Inframerah adalah radiasi penghasil haba yang wujud di bawah cahaya matahari. Semakin tinggi nilai IR, semakin besar keupayaannya untuk melawan radiasi inframerah.

Jumlah Tenaga Suria Dipantul

Jumlah Tenaga Suria Dipantul (TSER) adalah keupayaan tinted untuk mengatasi infra merah, ultra violet dan VLT. Secara umum, TSER adalah keupayaan untuk memantul haba dari cahaya matahari. Semakin besar nilai TSER, semakin sedikit haba akan masuk ke dalam kereta.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here