Apakah punca dan cara mengelakkan tayar kereta pecah?

5514

Tayar kereta yang rosak sangat berisiko. Malah, ada kemalangan telah berlaku akibat tayar kereta yang pecah yang boleh membawa maut.

Sebenarnya kemalangan akibat letupan tayar dapat dielakkan. Perkara yang paling penting adalah untuk mengekalkan keadaan tayar kenderaan agar tidak mudah pecah. Tayar adalah komponen keselamatan yang paling penting, kerana tayar adalah satu-satunya komponen kenderaan yang mencengkam jalan raya.



Terdapat beberapa faktor yang membuat tayar kereta pecah semasa memandu.

Antara faktor tersebut ialah:

Tekanan angin

Faktor utama menyebabkan tayar pecah ialah akibat tekanan angin yang tidak sesuai, jadi tekanan anginnya berkurang.

Tayar kereta yang kekurangan udara akan panas lebih cepat kerana permukaan tayar yang bersentuhan langsung dengan permukaan jalan raya. Oleh itu lapisan tayar dengan cepat akan berkembang dan pecah secara tiba-tiba.

Tayar yang kekurangan angin sangat berbahaya. Terutamanya jika ia digunakan di jalan-jalan yang tidak rata atau bahagian jalan yang berombak.

Sekiranya angin tayar kurang, dinding tayar akan turun berikutan jalan yang tidak rata, dalam masa yang panjang, benang di dinding tayar akan rosak, tetapi jika angin mencukupi, atau 5 psi melebihi, kedudukan (dinding tayar) akan tegak dan tidak banyak pesongan tayar.

Kekurangan tekanan angin adalah musuh tayar. Sangat berbahaya jika tekanan tayar tidak mengikut spesifikasi pengeluar.

Sekiranya angin berkurangan, pesongan dinding tayar sentiasa berubah-ubah. Akhirnya tayar depannya menjadi ‘keletihan’ dan  benang akan rosak.

Jadi tekanan tayar perlu diselaraskan dengan cadangan pengilang. Biasanya, di belakang pintu kereta sebelah menunjukkan di mana tekanan tayar yang dicadangkan disenaraikan. Periksa tekanan angin mengikut spesifikasi itu.

Tayar tamat tempoh

Tambahan pula, punca tayar pecah disebabkan oleh tayar yang tidak lagi sesuai digunakan. Jangka hayat umur tayar maksimum adalah sekitar 4 tahun. Jadi walaupun tayar secara fizikal baru, jika berusia lebih dari 4 tahun, pastinya tidak sesuai digunakan. Tayar yang telah tamat tempoh lapisan getah mereka akan menjadi rapuh dan mudah pecah.

Tayar yang haus

Selain itu, tayar botak juga menjadi punca terhadap kerosakan secara tiba-tiba. Oleh itu, pemandu yang menggunakan kereta perlu rajin memantau penunjuk TWI atau tahap tayar sebelum kereta digunakan dari jauh.

Faktor lain yang menyebabkan tayar kereta pecah, ia boleh disebabkan oleh pelbagai perkara, contohnya (jalan buruk) permukaan jalan, cara memandu benda yang bersangkutan atau benda lain, seperti benda tajam seperti paku yang memukul tayar.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here