7 cara mencegah kegagalan brek

3325

Kegagalan brek sering mengakibatkan kemalangan. Kepada pemilik dan pemandu kereta, mereka mesti memeriksa secara berkala kereta supaya kereta tidak mengalami kegagalan brek.

Brek kereta tiba-tiba gagal adalah mimpi ngeri bagi sesiapa sahaja semasa memandu. Selain itu, ia mempercepatkan kesesakan lalu-lintas kerana kemalangan yang boleh berlaku.



Oleh itu, pemilik kereta dinasihatkan untuk sentiasa memeriksa secara berkala. Di samping itu, cara memandu juga memerlukan perhatian.

Terdapat 7 cara mudah untuk mengelakkan kenderaan daripada mengalami kegagalan brek.

1. Servis berkala

Cara pertama dan termudah dan paling berkesan ialah melakukan servis berkala dan tetap. Juruteknik di bengkel yang dipercayai atau bengkel yang dibenarkan akan memeriksa keadaan sistem brek secara keseluruhan.

2. Periksa pad brek

Pemeriksaan berkala boleh dimulakan dari memeriksa sama ada keadaan lapisan brek masih boleh digunakan atau perlu menggantikannya. Sekiranya ia perlu diganti, jangan menangguhkannya.

Walaupun lapisan brek kelihatan tetap tebal, tetapi jika ia tidak boleh digunakan, maka ia mesti diganti. Kerana jika tidak, lapisan brek akan mengalami kesulitan mencengkam cakera atau dram. Terutamanya apabila ia terlalu panas.

3. Periksa minyak brek

Di samping itu, periksa tahap minyak brek dalam tangki penyimpanan sekurang-kurangnya sebulan sekali atau semasa mencuci kereta. Tambah jika kurang, minyak brek mengikut kuantiti yang sesuai.

Lihat juga tiub pengalir minyak brek. Terutamanya sekitar sambungan hos. Bahagian ini terdedah kepada potensi kebocoran. Terutama jika anda kerap menukar minyak brek. 

Formula kimia dalam minyak brek juga mempunyai jangka hayatnya. Jika tidak diganti, ia boleh mennyebabkan keupayaannya untuk bekerja dan melepaskan haba menjadi lemah. Akibatnya, brek akan gagal berfungsi. Oleh itu, adalah disyorkan bahawa minyak brek disalirkan dan digantikan sepenuhnya sekurang-kurangnya 40,000 km sekali untuk mengekalkan kualiti kandungan kimia.

4. Periksa keadaan tangki minyak brek

Selain itu, keadaan tangki penyimpanannya juga perlu diperhatikan. Meskipun sentiasa ditutup rapat, tetap ada potensi wap air masuk dan membuatkan minyak brek masuk angin. Kalau dibiarkan masuk angin, ia akan membuatkan kerosakan brek kerana brek kehilangan tekanan.

Selain itu, di bahagian bawah tiub boleh berlaku naikkan lumpur dan juga lumut. Ini juga akan membekukan brek. Lakukan pembersihan tiub bendalir brek bersama-sama dengan aliran bendalir brek dalam lingkungan 40,000 kilometer. Jangan lupa untuk mengeluarkan angin yang terperangkap dalam sistem brek apabila proses pembersihan selesai.

5. Semak omboh sistem brek

Fungsi omboh pada brek kereta, untuk menggerakkan kaliper brek ke cakera brek. Sekiranya terdapat masalah pada omboh, kaliper tidak dapat digerakkan. Ini berbahaya kerana brek dapat terkunci serta-merta. Masalah pada omboh boleh disebabkan oleh karat di sekitar omboh brek atau kerosakan pada bahagian getah omboh.

6. Tetapkan ketinggian brek tangan

Brek tangan boleh berfungsi sebagai brek kecemasan apabila brek utama kereta rosak atau gagal. Brek tangan mempunyai mekanisme kerja yang tidak bergantung pada sistem yang sama seperti brek kereta.

Masalahnya, kedudukan brek tangan yang terlalu rendah boleh menyebabkan masalah dalam sistem brek kereta. Secara umum, ketinggian brek tangan hanya dibenarkan sehingga 5 klik.

Semakin rendah kedudukan itu, jarak lapisan brek dengan cakera atau cakera drum menjadi terlalu dekat. Ini boleh menyebabkan masalah pada sistem brek kereta.

7. Pedal brek

Kegagalan brek tidak berlaku secara automatik begitu saja. Terdapat gejala awal yang boleh dirasai sebelumnya, seperti titik brek yang berlaku lebih jauh.

Atau, tekanan pedal brek lebih daripada biasa. Jika ya, berhentikan kereta dengan segera jika lampu penunjuk brek pada panel instrumen menyala. Jangan memaksanya untuk terus menaiki kereta jika secara jelas brek kereta bermasalah.

 

 

 

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here