Apa yang berlaku apabila anda tidak menukar minyak enjin kereta anda?

4447

Minyak enjin berfungsi seperti darah di dalam badan anda. Ia melindungi semua organ penting di dalam kereta anda dan menyimpan segala-galanya dalam rangka kerja. Tidak seperti darah, minyak enjin mempunyai hayat tertentu dan perlu diganti dengan kerap. Tetapi apa yang berlaku apabila anda tidak menukar minyak enjin kereta anda? 

Untuk menjawab soalan ini, kami merujuk kepada mekanik dengan pengalaman dan kepakaran. Jeffrey De Leon adalah pengurus operasi dan pemilik Forced Speed Motorsports



Apabila merujuk kepada penukaran minyak enjin kereta, nasihat De Leon adalah mudah: “Anda sepatutnya teliti tentang menukar minyak enjin anda seperti yang anda lihat bagaimana kereta anda, kerana ia adalah kehidupan kereta.”

Dia menerangkan: “Jika anda tidak menukar minyak enjin kereta, minyak akan dibakar dan menjadi kerak yang kotor. Kerak itu akan menjadi bahan padat yang akan menyumbat ruang-ruang yang dilalui oleh minyak di dalam enjin. Jika enjin tidak berjalan, minyak itu disimpan dalam tangki penyimpanan minyak. Di tengah-tengah tangki penyimpanan minyak adalah penapis. Sebaik sahaja anda memulakan enjin, pam minyak menyedut minyak dari tempat penyimpanan minyak. Sekiranya anda tidak menukar minyak dengan kerap, kerak minyak akan masuk ke dalam penapis. Setelah itu disekat, minyak tidak akan dibekalkan 100% ke mana ia perlu pergi. “

Kereta anda berjalan tanpa minyak enjin yang mencukupi bermakna bahagian logam bergeser satu sama lain. Sememangnya, hal ini tidak baik untuk enjin anda. “[Kekurangan minyak enjin] mengakibatkan kerosakan logam. Semakin kurang geseran, semakin lancar enjin anda. Lebih banyak keuntungan kuasa dan sebagainya, “kata De Leon.

Apabila kerosakan berlaku, ia tidak seperti penyakit di mana anda akan sembuh. Sekali kerosakan ada di [enjin anda], ia kekal di sana selama-lamanya.

Kekerapan penukaran

Persoalan sekarang adalah, berapa kerap penukaran minyak enjin kereta? Dalam pengalaman De Leon, sesetengah pelanggan mengawal jadual perubahan minyak mereka pada maklumat yang tidak betul.

“Salah jika pemilik kereta mengubah minyak enjin mereka berdasarkan bacaan kilometer. Sebaliknya, De Leon mengesyorkan menukar minyak enjin pada selang tidak lebih daripada 5,000 kilometer. “Tidak kira sama ada [minyak enjin] anda sintetik sepenuhnya, atau berasaskan mineral, atau jenis mahal yang mendakwa ia dapat bertahan selama 15 hingga 20,000 kilometer.”katanya.

 

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here