Cara mengesan kerosakan pada power steering elektrik

11590

Power steering telah menjadi ciri wajib pada kereta terbaharu. Ciri ini meringankan kemudi pemandu apabila memutar stereng, terutamanya apabila berada dalam keadaan statik atau ketika mahu meletak kenderaan. Secara umum, Power steering atau stereng berkuasa terdiri daripada dua jenis iaitu jenis hidraulik dan elektrik. Komponen ini mempunyai jangka hayat, terutama seiring dengan tempoh pemakaiannya. Gejala-gejala komponen ini yang mulai rosak paling mudah dikesan dengan cara memutar stereng.

Empat komponen, Electronic Power Steering (EPS), yaitu 1. EPS control unit. 2. EPS motor and resolver. 3. Reduction gear. 4. Torque sensor

Apabila kereta sudah dihidupkan, cuba putar stereng ke kiri dan kanan dalam kedudukan pegun. Sekiranya putaran itu terasa berat, mungkin motor power steering sudah lemah walaupun ia masih boleh berfungsi.

Apabila keadaannya menjadi lebih teruk, mungkin power steering tidak berfungsi sepenuhnya. Satu perkara yang menyebabkan kerosakan pada komponen ini adalah tingkah laku pemandu, yang sering meredah lopak air atau banjir.



Perlu diingat, komponen EPS (electronic power steering) yang dikuasakan oleh elektrik biasanya terletak di kawasan stereng dan kaki. Jika air mencapai komponen-komponen ini, adalah tidak mustahil sesuatu masalah boleh berlaku. Motor elektrik tidak dapat menerima elektrik dari kelajuan enjin kereta melalui ECU.

Walaupun motor elektrik ditutup rapat, jika tenggelam, air dapat masuk. Selain itu, air adalah musuh utama komponen elektrik, jika motor elektrik rosak ia mesti diganti sepenuhnya.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here