Tabiat yang boleh merosakkan transmisi manual sesebuah kereta

4067

Sama ada anda seorang pemandu biasa, atau penggemar prestasi sesuatu kereta, sudah tentu kita semua mahukan sesebuah kereta yang dimiliki bertahan lebih lama. Sesetengah bahagian dan komponen pada kereta yang kerap diabaikan ialah transmisi kereta, yang merupakan sebahagian penting dan mahal dari sistem kenderaan. Bagi anda yang masih menggunakan kereta transmisi manual, berikut adalah beberapa tabiat yang boleh merosakkan transmisi manual yang anda boleh elakkan untuk memanjangkan hayat transmisi kereta anda:

1) Jangan gunakan shifter atau tombol gear sebagai rehat tangan.

Ramai pemandu mempunyai kebiasaan untuk merehatkan tangan mereka pada shifter dan rasa perbuatan itu tidak bahaya.



Merehatkan tangan anda pada shifter mengakibatkan tekanan akan terhasil pada shifter fork dan gear yang berputar di bawahnya. Ini akan memberi kesan komponen lain yang terlibat dengan sesuatu transmisi. Anda dilarang merehatkan tangan anda pada shifter untuk memanjangkan jangka hayat transmisi manual kereta anda, dan juga membantu anda untuk fokus semasa pemanduan dengan meletakkan kedua-dua tangan pada stereng. 

2) Jangan letakkan kaki anda pada pedal klac.

Terdapat sesetengah pemandu yang tidak pernah mengalih kaki mereka dari pedal klac. Sama ada ia persediaan untuk perubahan gear atau hanya menggunakannya sebagai alas kaki, ini tidak boleh dilakukan.

Meletakkan kaki anda pada pedal klac boleh menyebabkan pedal clutch tertekan sedikit, menyebabkan klac anda sedikit terlepas dan menyebabkan klac anda tergelincir. Untuk memastikan klac berfungsi sepenuhnya, cuba hindarkan kaki anda dari pedal klac kecuali untuk tujuan beralih gear.

3) Jangan guna gear pertama dengan klac semasa berada di lalu lintas.

Semasa berada di lalu lintas, ia adalah satu kebiasaan yang buruk untuk meletakkan kereta anda dalam gear pertama dengan pedal klac yang tertekan. Bila mana pedal klac tertekan, pelepasan bearing menekan terhadap plat tekanan klac yang melepaskan kuasa dari cakera klac.

Bearing pembebasan tidak direka untuk digunakan secara berterusan, hanya untuk keadaan pendek seperti peralihan gear. Oleh itu, untuk mengelakkan transmisi anda mudah rosak, letakkan gear dalam keadaan neutral, angkat kaki anda dari pedal klac, dan jika perlu tarik brek tangan ke atas tangan ketika lalulintas sedang sibuk.

4) Jangan lepaskan klac dan tukar gear secara mengejut

Antara tabiat yang boleh merosakkan transmisi manual yang terakhir adalah terdapat beberapa pemandu yang lepaskan klac dan tukar gear secara mengejut, mungkin berfikir bahawa ini menjadikan kereta mereka lebih cepat. Tetapi sebenarnya, bukan sahaja ini akan menyebabkan  klac mudah haus tetapi, shifter forks, dan synchronizers juga akan mengalami ‘kejutan’.

Kelakuan seperti ini juga akan membuatkan penumpang anda tidak selesa. Adalah tidak benar bahawa kelajuan datang daripada lepaskan klac dan tukar gear secara mengejut. Cuba tekan klac secara perlahan dan masukkan gear dengan betul dan sempurna.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here