Kenali African Twin CRF 1000L

2574

Apabila CRF1000L Africa Twin diperkenalkan pada tahun 2016, ianya di nobatkan sebagai penghormatan kepada XRV650 dan XRV750. Dua varian pengembaraan berskala pantas kerana sama-sama mampu menyeberangi benua yang lasak dan melayari lebuh raya.

Model yang merangkul  Anugerah “Pengembaraan Sejati” ini telah semakin ke depan dengan pengenalan CRF1000L2 Africa Adventure Adventure Sports.



Kami berpeluang menunggang uji African Twin setelah menunggu hampir 5 bulan.Jelas Honda selangkah ke depan di dalam segmen motosikal Adventure.

Casis Dan Suspensi

Bingkai separa yang memberikan kesan lincah di jalan raya serta ciri-ciri berkelajuan tinggi yang stabil, serta keupayaan luar biasa yang tulen.

Suspensi Showa yang dikemas kini, Adventure Sports menawarkan 10.6 inci pelepasan tanah (8 inci lebih daripada versi terdahulu).  Fork 45mm Showa cartridge-type terbalik dan 8.9 inci strok penggantungan.

Africa Twin Adventure Sports berbeza daripada varian Africa Twin sebelumnya, dua lampu depan dikongsi tetapi fairing yang lebih besar dipadankan dengan skrin 80mm yang lebih tinggi.

Serta menawarkan perlindungan angin yang lebih besar dan mempunyai pemanas tangan dan soket AC di tambah sebagai standard.

Ketinggian tempat duduk telah dinaikkan, posisi pemegang adalah 32.5mm lebih tinggi dan di kurangkan 5mm.

Seperti Rali CRF450R, CRF1000L Africa Twin Adventure Sports menggunakan roda depan 21/18 inci, menggunakan tayar 90 / 90-21 dan 150 / 70-18. Dihasilkan dalam keluli tahan karat untuk ketahanan yang lebih baik .

Tayar corak blok (Continental 90 / 90-21M / C 545 dan 150/70 B18M / C 70Q,) kini diluluskan oleh Honda untuk kelebihan penuh kemampuan luar angkasa Africa Adventure Twin.

Pengurusan Enjin Elektronik / Teknologi

Africa Twin Adventure Sports ‘998cc. Peningkatan 2018 enjin berkembar injap SOHC 8-injap, Throttle By Wire (TBW) dengan empat mod menunggang dan sistem Control Electrics Torque (HSTC) .

TBW (Throttle By Wire) menawarkan pilihan kepada penunggang untuk mengawal kekuatan kuasa yang di hasilkan. Seperti  merasai daya tarikan roda belakang. Berbeza dengan varian Africa Twin 2017 mempunyai tiga tahap HSTC.

Africa Twin Adventures Sports, mempunyai tujuh peringkat dari tahap 1 untuk menunggang off road yang agresif ke tahap 7. Menunggang dengan penuh keyakinan di jalan yang basah pada tahap maksimum.

Terdapat juga 3 tahap Power and Engine Braking.Iaitu lebih kurang sama seperti yang di gunakan pada motosikal RC213V-S.

Empat Mod Menunggang

1) Mod TOUR – menggunakan kuasa yang paling rendah (1), Penekan Enjin sederhana (2), dan HSTC tinggi (6).

2) Mod URBAN menggunakan Power Level (2) dan Pengkelapan Enjin (2), dan HSTC tinggi (6).

3) Mod GRAVEL membolehkan Kuasa maksimum (3) dan Engine Braking (1), dengan tinggi HSTC (6).

4) Mod keempat – USER – membolehkan penunggang untuk menetapkan dan menyelamatkan gabungan pilihannya Power, brake engine, dan level HSTC.

Mod menunggang dan tahap HSTC boleh ditukar pada bila-bila masa menggunakan kawalan pada switchgear kiri.

Enjin

Di samping elektronik dengan enjin baru untuk 2018, enjin berkembar kembar 998cc SOHC yang digunakan di kedua versi Africa Twin. Airbox panjang corong 20mm yang lebih panjang, Dalaman injap direka semula untuk meningkatkan rangsangan dan bunyi mid-range.

Puncak kuasa kuda sebanyak 93 masih sampai @ 7,500 RPM, dengan tork 73 kaki / lb @ 6,000 RPM.

Silinder head empat injap, suntikan bahan api PGM-FI, menggunakan palam pencucuh kembar dan kawalan pencucuhan dua dan berurutan untuk pembakaran.

Pusat klac aluminium dan plat tekanan menggunakan ‘assist’ cams untuk memudahkan upshift dan downshift dan ‘slipper’ cams untuk perlambatan dan downshifting.

Pada versi transmisi manual, pusat klac aluminium dan plat tekanan menggunakan “assist” cam untuk memudahkan pergeseran dan “slipper” cams untuk penurunan dan downshifting.

Penghantaran Dual Clutch | DCT

Perubahan pantas, gear lancar dalam Pemancar Manual (MT) atau Mod D automatik.
Mod S (dengan 3 peringkat) menghidupkan lebih tinggi dan downshifts lebih awal, untuk menunggang agresif.

Butang “G”  meningkatkan daya tarikan roda belakang semasa di off road.
Pengesanan incline menyesuaikan corak peralihan bergantung pada kecerunan jalan.

DCT automatik unik Honda (Dual Clutch Transmission) memberikan perubahan yang lancar, konsisten dan cepat.

Ia menggunakan dua cengkaman: satu untuk permulaan dan ke-1, ke-3 dan ke-5: yang lain untuk ke-2, ke-4 dan ke-6, dengan mainshaft untuk setiap klac.

 

Setiap klac dikawal oleh litar elektro-hidrauliknya sendiri. Apabila perubahan gear berlaku, sistem pra-memilih gear sasaran melalui klac tidak sedang digunakan. Klac pertama kemudian dipisahkan secara elektronik sebagai klac kedua.

Terdapat 3 mod iaitu:

1. Manual – kawalan manual penuh, membolehkan penunggang mengawal dengan mengubahsuai pada trigger yang terdapat di sebelah kiri hendal.

2. Automatik – sangat sesuai untuk menunggang  di bandar dan lebuh raya, serta menjimatkan pengunaan bahan api yang optimum.

3. Sport –  automatik menawarkan tiga tahap menunggang sporty, kerana ECU membolehkan deruman enjin lebih tinggi sedikit sebelum beralih, dan peralihan turun lebih awal apabila pendikit di lepaskan untuk brek enjin tambahan.

Africa Twin model DCT juga dilengkapi sepenuhnya untuk beroperasi dalam persekitaran pengembaraan, dengan fungsi off-road dipertingkatkan oleh suis G yang diposisikan di sebelah kanan panel instrumen.

Dalam sebarang mod menunggang, menolak suis G mengurangkan jumlah slip klac semasa perubahan gear. Rumusan hasil ujian yang boleh di berikan kepada African Twin CRF1000L adalah Terbaik dan menepati kehendak peminat Adventure

 

 

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here