[Video] Muzium kereta Sheikh Pelangi, ada lebih 400 kereta mewah termasuk SUV terbesar di dunia

4416

Baru-baru ini Youtuber, effspot membuat lawatan ke Muzium Auto Kebangsaan Emiriyah (ENAM) yang juga dikenali sebagai Muzium Kereta Sheikh Pelangi.

Muzium Auto Negara Emiriyah ialah bangunan berbentuk piramid yang artistik dengan glob gergasi merupakan rumah kepada koleksi Sheikh Hamad Bin Hamdan Al Nahyan untuk lebih daripada 400 buah kereta.



Dia yang memiliki kenderaan SUV terbesar di dunia dengan gabungan sebuah trak tentera dan sebuah jip yang dikenali sebagai Dhabiyan. Kenderaan gergasi beroda 10 itu adalah berdasarkan gabungan trak tentera Oshkosh M1075 dengan kenderaan Jeep Wrangle.

Muzium tersebut menyimpan pelbagai jenis kereta daripada klasik, sport, militari, trak dan kereta pelik. Sesetengah kereta ialah hadiah yang diterima Sheikh Pelangi, sesetengah lagi beliau beli sendiri daripada pemilik asal dan ada kereta yang dihasilkan secara custom.

Dia juga merupakan peminat model Mercedes-Benz dan memiliki banyak model S-Class klasik, kebanyakannya telah disesuaikan dengan warna pelangi dan berwarna emas. 

Selain itu, koleksi yang terdiri daripada rangkaian supercar dan hypercar zaman moden, seperti hos Bugatti Veyrons, Ferrari Enzo, LaFerrari, Maserati MC12, Ferrari Sergio, Lamborghini Reventon, McLaren P1, Mercedes-Benz SLR Stirling Moss, Ferrari Monza SP1, Mercedes-Benz SL 65 AMG Black Series, Bugatti EB 110 S, Ferrari Enzo, Ferrari 599 XX. 

Jom subscribe telegram Motoqar untuk berita pantas di: https://t.me/motoqar

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here