Honda EMC 2020: Pertandingan Eco-Fuel-Saving 2020 secara rasmi bermula

1651

Honda Vietnam secara rasminya memulakan perlumbaan Eco-driving – ekonomi bahan bakar Honda 2020 (Honda EMC 2020) dan pusingan akhir dijangka diadakan dalam masa dua hari 21-22/ 03/2020 dalam kategori kereta buatan sendiri.

Dengan cabaran “Berapa kilometer yang boleh anda bawa dengan 1 liter petrol?”, Peraduan Honda Eco-Fueling (Honda EMC 2020) adalah tempat di mana para peserta berpeluang meenghasilkan idea. Idea kreativiti dan teknologi uniknya dalam enjin 4-lejang Honda untuk mencipta kenderaan persaingan dari segi kecekapan bahan api, perjalanan jarak terjauh dengan hanya 1 liter petrol.



Tahun ini, Honda Eco-Fuel Saving Competition akan terus digunakan untuk kali ke-11 di Vietnam dengan matlamat mewujudkan taman permainan yang semakin berkembang untuk peminat teknologi dan kreatif, terutama sekali. Mensasarkan golongan muda dengan nilai kesedaran tentang perlindungan alam sekitar.

Maklumat

  1. Maklumat am mengenai peraduan Eco-driving – Ekonomi bahan api Honda

Bermula dari Honda Japan pada tahun 1981, pertandingan Honda Eco-Fuel merupakan acara yang bertujuan menjimatkan bahan bakar dan melindungi alam sekitar. Ia adalah taman permainan yang berdaya saing di mana peserta menggabungkan kreativiti, imaginasi dan pengetahuan teknologi untuk mereka bentuk kenderaan kompetitif dari segi kecekapan bahan bakar. Enjin petrol dari 50cc hingga 150cc dari Honda.

Sampai sekarang, persaingan ini telah berlangsung selama 38 tahun dengan skala yang menyebar dari Jepun ke negara Asia lain seperti Thailand, China dan Vietnam. Pertandingan ini bertujuan untuk meningkatkan kegembiraan kreativiti dalam kerja berpasukan, serta kesedaran alam sekitar untuk golongan muda. Dengan slogan “Berapa kilometer boleh anda pergi dengan 1 liter petrol?”, Rekod pencemaran bahan api paling tinggi sebanyak 3,644.86 km / liter  telah dicatatkan pada tahun 2011 di Jepun.

Semasa perjalanan selama 38 tahun, EMC telah membuat satu tanda yang mendalam dalam masyarakat terutama untuk golongan muda, menjadi salah satu pertandingan inovasi teknologi kegemaran untuk perlindungan alam sekitar di banyak negara Asia. Melangkah nafsu, memupuk ciptaan, menggalakkan mengatasi cabaran dan mendidik makna masyarakat yang mendalam, EMC memainkan makna sosial yang luar biasa, motivasi untuk golongan muda – yang Generasi masa depan membangunkan nilai kesedaran dalam perlindungan alam sekitar global.

2.   Pertandingan Eco-driving – Honda fuel economy di Vietnam

Dengan slogan jenama “Honda – Sentiasa untuk anda”, HVN sentiasa memberi tumpuan kepada pembangunan enjin kereta yang cekap dan bahan bakar termasuk enjin petrol 110cc untuk bilangan Wave Alpha, Wave RSX, Enjin Blade atau Hibrid untuk skuter.

Di samping itu, HVN juga ingin menyampaikan manifesto global Honda “Blue sky untuk anak-anak kita” dalam usaha untuk membawa kegembiraan, kebebasan dan dinamisme kepada generasi muda. Sebagai ahli Honda Global, HVN telah menyedari mesej ini dengan menganjurkan Pertandingan Eco-Fuel – Eco-Driving Competition di Vietnam untuk kali pertama pada tahun 2010.

2019 adalah peristiwa penting dalam perjalanan 10 tahun yang menandakan Honda EMC yang diadakan di Vietnam. Dalam perjalanan itu, pertandingan ini menarik beratus-ratus pasukan yang mengambil bahagian (32 pasukan pada tahun pertama organisasi 2010 hingga 158 pasukan bertanding pada 2019) dengan pencapaian peningkatan setiap tahun. DI sini adalah sumber motivasi yang besar bagi HVN untuk meneruskan usahanya untuk melaksanakan kegiatan ini pada tahun ke-11 di Vietnam.

3.  Pertandingan eko-memandu – Ekonomi bahan api Honda 2020 di Vietnam

Pada pertandingan Honda EMC 2020 tahun ini, pasukan yang mengambil bahagian masih menggunakan enjin 110cc – enjin yang cekap bahan bakar unggul yang digunakan pada model Honda Vietnam yang dihasilkan untuk menghasilkan kenderaan mengikut idea mereka dalam artikel itu. Undang-undang ketat mengikut peraturan pertandingan. Pasukan pertandingan akan terus bermain dalam kategori Kenderaan Buatan sendiri dengan kumpulan yang dijangkakan tiga pasukan:

  • Kumpulan I – Kumpulan pelajar, pelajar sekolah
  • Kumpulan II – Kumpulan Perniagaan
  • Kumpulan III – Kumpulan dalaman Honda Vietnam

Pertandingan ini akan bermula pada 20 Ogos 2019, perlawanan akhir dijangka berlangsung pada 21-22/03/2020. HVN berharap persaingan tahun ini akan menjadi lebih menarik bagi para remaja yang hadir. Terutamanya meningkatkan bilangan pasukan yang menyertai sekolah teknikal hingga 50% dari jumlah pasukan yang mengambil bahagian (EMC tahun ke-10 mencatatkan 42% daripada 158 pasukan bersaing milik sekolah teknikal) serta memperluas Bilangan wilayah / kota dengan pasukan yang menyertai persaingan adalah 72% (peningkatan 2% berbanding tahun 2019).

HVN percaya bahawa peningkatan skala penyertaan serta lebih mendalam terhadap golongan muda yang bersemangat tentang teknologi akan membantu menyebarkan lebih banyak kepentingan perlindungan persekitaran pertandingan.

Lebih khusus lagi, persaingan tahun ini memerlukan pasukan untuk memperkenalkan lebih terperinci ciri-ciri teknologi yang lebih baik yang telah diterapkan oleh pasukan di atas kenderaan bukan hanya bersaing, aktiviti ini akan menjadi peluang untuk pasukan ini ditukar dan berkongsi tentang inovasi teknologi yang mereka sedang kerjakan.

Butiran pelan program adalah seperti berikut:

Pelan organisasi

Masa Acara Lokasi
20/08/2019 – 30/09/2019 Mulakan dan mendaftar untuk menghadiri EMC ke-11 Di seluruh negara
21-22/03/2020 (Jangkaan) Pertandingan akhir Pusat Konvensyen Kebangsaan
Pham Hung, Tu Liem, Hanoi (jangkaan)
Oktober 2020 Menghadiri EMC Japan Jepun

 

Pemanduan Eco

Pertandingan ekonomi bahan api Honda benar-benar merupakan taman permainan yang berguna dan menarik bagi mereka yang minat tentang teknologi dan kreativiti. Perkara yang paling penting ialah peraduan ini bukan sahaja mewujudkan peluang yang berharga bagi golongan muda untuk berfikir secara kreatif mengenai teknologi, meletakkan idea-idea ini menjadi amalan, tetapi juga menyumbang banyak dorongan. Pergerakan yang kuat untuk menjimatkan tenaga dan melindungi alam sekitar, dengan itu menunjukkan minat Honda dalam proses membangunkan nilai mampan untuk generasi masa depan.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here