Jepun berusaha memastikan kereta autonomi mengelilingi jalan rayanya sebelum Olimpik 2020

2135

Jepun akan membenarkan berpuluh-puluh kenderaan autonomi untuk bebas berkeliaran di jalan-jalan berhampiran kawasan persaingan sebelum Sukan Olimpik Tokyo 2020.

Dilaporkan bahawa kerajaan tempatan Jepun bekerja bersama dengan pengilang kereta seperti Toyota dan Nissan untuk melancarkan kereta pemanduan automatik pada jalan raya di Jepun seminggu sebelum perlawanan bermula Julai depan. Jepun dilaporkan berminat menunjukkan kehebatan kenderaan autonominya di peringkat dunia.



Butiran tertentu mengenai program ini masih belum diketahui, tetapi dilaporkan sehingga 100 kereta pemanduan automatik akan menawarkan tunggangan di sekitar tempat Olimpik. Setelah selesai, ujian di jalan raya kereta autonomi akan diteruskan di seluruh Jepun sehingga tahun 2022, kerana negara ini ingin memperkenalkan kereta memandu sendiri ke jalannya menjelang 2025.

Toyota mengumumkan pada bulan lepas bahawa ia akan mempunyai konsep E-Palet yang berkuasa dan autonomi sepenuhnya berjalan di seluruh kawasan Sukan Olimpik diadakan. E-Palette, yang akan mempunyai pengendali manusia pada setiap masa, akan menawarkan ruang yang cukup untuk sehingga 20 orang kakitangan dan atlet Olimpik, atau ruang untuk empat kerusi roda dan tujuh penumpang yang berdiri.

Model-model yang lain yang akan diperkenalkan oleh Toyota akan menjadi People Mover yang boleh diakses di antara tempat-tempat untuk perjalanan jarak pendek, dan Konsep-i, yang pertama kali diumumkan ke dunia pada CES 2017, akan berfungsi sebagai kenderaan operasi untuk penyampaian obor dan kenderaan utama dalam maraton. Toyota juga akan menawarkan pemacu ujian kereta pemanduan automatik Level 4 dan telah menyatakan bahawa 90 peratus daripada keseluruhan armada Olimpiknya akan diperkayakan.

 

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here