Toyota tandatangani perjanjian pemasangan dengan Ivory Coast

1676

Toyota telah tandatangani perjanjian dengan kerajaan Ivory Coast untuk membina sebuah kilang pemasangan kenderaan di negara Afrika Barat itu, pejabat Perdana Menteri Ivorian Amadou Gon Coulibaly dalam satu kenyataan.

Menghadapi jualan yang tidak stabil di negara maju, pembuat kereta termasuk Toyota, Volkswagen, BMW, dan Nissan sedang berusaha bersungguh-sungguh untuk memasuki Afrika, yang dianggap sebagai salah satu pasaran yang belum diterokai oleh dunia untuk kereta baru.



Toyota tandatangani perjanjian pemasangan itu pada persidangan pembangunan Jepun-Afrika di Yokohama, Jepun, oleh Gon Coulibaly dan Ichiro Kashitani, Ketua Pegawai Eksekutif Toyota Tsusho, sebuah unit kumpulan automotif dan perindustrian.

Kenyataan itu tidak memberi butiran mengenai nombor atau jenis kenderaan Toyota yang akan dihasilkan di Ivory Coast kelak, namun ia berkata proses untuk menubuhkan kilang itu akan dilancarkan sebelum akhir tahun ini.

Sebagai sebahagian daripada terasnya ke benua itu, Toyota Tsusho memperoleh peruncit kereta Perancis CFAO, yang beroperasi di 35 negara di Afrika, pada tahun 2016. Toyota sudah menghasilkan kereta di Afrika Selatan, yang mempunyai industri auto yang maju.

VW dan Nissan juga telah menubuhkan operasi di Nigeria, Kenya dan Ghana atau telah berjanji untuk berbuat demikian. Honda dan Peugeot telah melancarkan kilang pemasangan di Nigeria dan Peugeot telah melakukan perkara yang sama di Kenya.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here