Tetap sokong pengurus Volkswagen walaupun didakwa

1068

Lembaga penyelia dan pekerja tetap sokong pengurus Volkswagen walaupun didakwa mengenai tuduhan yang berkaitan dengan skandal pelepasan diesel.

Pendakwa raya di bandar Braunschweig telah memberi tuduhan terhadap Ketua Pegawai Eksekutif Volkswagen Herbert Diess, serta pengerusi bukan eksekutif Hans Dieter Poetsch dan bekas CEO Martin Winterkorn berkaitan manipulasi pasaran saham.



Lembaga penyeliaan Volkswagen berkata dalam satu kenyataan pada hari Rabu bahawa Diess dan Poetsch tidak akan dipecat.

Terdahulu, pekerja Volkswagen memuji Poetsch pada mesyuarat besar-besaran kakitangan di ibu pejabat syarikat itu, menurut seorang peserta, ketika kakitangannya muncul untuk berpangkat di belakang pengurus kanan.

Pendakwa raya Jerman telah menuduh Poetsch serta Ketua Pegawai Eksekutif semasa pembuat kereta Diess dan bekas CEO Winterkorn yang menahan maklumat yang bergerak di pasaran mengenai ujian pelepasan yang dicuri empat tahun yang lalu, meningkatkan prospek pergolakan lebih banyak di syarikat itu kerana cuba menobatkan dirinya sebagai juara pemanduan bersih.

Lembaga pengawasan pembuat kereta itu tidak menemui sebarang bukti tentang Diess dan Poetsch terlambat dalam memaklumkan pasaran.

“Inilah sebabnya kerjasama yang berjaya dengan pengerusi dan ketua eksekutif akan diteruskan,” kata lembaga itu dalam satu kenyataan.

Mesyuarat kakitangan di pangkalan Wolfsburg syarikat itu telah lama dijadualkan dan merupakan agenda biasa Volkswagen di mana pertemuan-pertemuan tersebut biasanya berlaku setiap tiga bulan.

Tuduhan tersebut menunjukkan bagaimana syarikat Jerman, yang pada bulan September 2015 mengaku menggunakan perisian haram untuk menipu ujian enjin diesel AS, sedang berjuang untuk bergerak dari skandal yang menelan belanja lebih dari US $ 30 bilion (RM125.8B) terhadap kenderaan, denda dan peruntukan.

Dibawah kendalian Diess, Volkswagen merancang untuk membelanjakan 80 bilion euro (RM369.1B) untuk membeli sel bateri dan membangunkan kereta elektrik dan telah melancarkan perikatan luas dengan Ford untuk membantu berkongsi kos pembangunan dan pengeluaran.

Ia juga telah menyenaraikan perniagaan trak secara berasingan di bawah nama Traton.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here