10 perkara untuk diperiksa sebelum membeli motosikal pertama anda

2173

Adalah penting bahawa pembeli harus tahu tentang perkara untuk diperiksa sebelum membeli motosikal agar tidak terdengar dari mulut pengguna masalah tidak puas hati terhadap sesuatu motosikal.

Dengan ini, pembeli boleh membuat pilihan yang bijak semasa membeli. Dengan bantuan ejen jualan, pastikan diri anda di atas motosikal sekali lagi untuk memeriksa ciri-cirinya. Berjalan mengelilingi motosikal dan memerhatikannya. 



Berikut adalah beberapa perkara untuk diperiksa sebelum membeli motosikal baru.

1) Ketinggian tempat duduk

Adalah penting untuk penunggang terlebih dahulu cuba menaikkan dirinya di atas motosikal untuk memeriksa ketinggian tempat duduknya. Walaupun mereka kini memerintah carta jualan, banyak motosikal pengembaraan dan motosikal jalanan lain yang tinggi dan memerlukan kaki lebih lama untuk pengimbangan yang berkesan.

Pilih motosikal yang mempunyai ketinggian menunggang yang akan membolehkan anda meletakkan kaki anda di atas tanah semasa anda duduk kerana anda perlu melakukan keseimbangan satu kaki dalam lalu lintas.

2) Brek dan tuas klac

Sekali lagi, tidak semua tangan mempunyai saiz yang sama dan dibekalkan dengan cengkaman yang kuat. Periksa sama ada tuas itu lancar dan lembut untuk beroperasi. Sesetengah jarak tuil lebih jauh dari pegangan, sementara ada yang lebih dekat.

3) Kedudukan pegangan kaki

Bergantung pada klasifikasi motosikal, terdapat tempat letak kaki yang diposisikan sedikit ke depan, di tengah atau belakang. Motosikal perlumbaan mempunyai tempat letak kaki diposisikan sedikit ke belakang, sementara motosikal biasa ditempatkan ke hadapan. Pembeli motosikal perlu menyesuaikan gaya menunggang mereka mengikut posisi pegangan kaki untuk tujuan keselesaan dan keselamatan.

4) Bar pemegang

Selain daripada merugikan ketika bergerak di jalan raya, bar pemegang yang terlalu lebar boleh mendatangkan sakit belakang. Orang muda atau orang dewasa dengan tubuh badan atlet olahraga boleh mengambil kedudukan menunggang ini. Pastikan badan anda dapat kesesuaian yang optimum untuk menunggang. Atau, selalu anda membawa ubat penahan sakit belakang.

5) Kusyen tempat duduk

Motosikal berkuasa tinggi mempunyai kerusi kusyen yang lebih nipis untuk merasakan motosikal yang lebih baik, manakala motosikal jenis standard, cruisers, touring and adventure mempunyai padding yang lebih tebal dan lebih luas untuk keselesaan dan daya tahan.

6) Saiz tangki

Sesetengah penunggang selesa dengan tangki bahan api bersaiz besar, tetapi ada yang tidak begitu suka, terutama sekali penunggang wanita. Mengunci kaki anda di antara tangki adalah penting apabila membelok ke selekoh untuk mengawal motosikal yang lebih baik jadi pastikan ini boleh dilakukan.

7) Suhu enjin

Ada penunggang yang tidak berpuas hati kerana enjin motosikal mereka terlalu panas, terutama yang berenjin besar. Walaupun sukar untuk menentukan ini dengan hanya meletakkan diri anda di atas motosikal semasa di dalam bilik pameran, anda boleh memeriksa ulasan motosikal secara online.

8) Getaran enjin

Lain orang, lain ragam. Terdapat penunggang tegar yang lebih suka motosikal yang menonjolkan ciri-ciri old skool seperti enjin single-piston atau enjin boxer yang bergetar. Terdapat orang lain yang membenci ini kerana mereka mendapati ini menjengkelkan pada perjalanan jarak jauh.

9) Berat motosikal

Ketahui berat badan motosikal sebelum anda membelinya. Pada masa akan datang apabila anda perlu menolak motosikal ke hadapan atau ke belakang dari slot tempat letak motor, ia akan menjadi beban pada anda jika berat motosikal tidak mampu ditampung oleh anda.

10) Anggaran

Ini bukan sahaja merujuk kepada pembelian motosikal tetapi juga perbelanjaan penyelenggaraan dan operasi. Menyelidiki kos alat ganti unit yang anda kehendaki, dan bandingkan dengan model motosikal yang lain. Juga, perhatikan bahawa enjin yang lebih besar, lebih banyak bahan bakar yang digunakan. Tanpa bajet yang mencukupi, motosikal anda mungkin akhirnya terbiar.

 

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here