McLaren kembali gunakan enjin Mercedes pada tahun 2021

1201

McLaren akan bersatu semula dengan enjin Mercedes pada musim 2021 kerana bekas juara itu kembali menggunakan unit kuasa pengeluar Jerman dalam usaha mereka untuk kembali ke puncak.

Pasukan yang berpangkalan di Woking kini dibekalkan oleh Renault, bergabung dengan syarikat Perancis itu pada tahun lepas.



Mereka akan mengkaji semula perjanjian itu, yang berjalan sehingga akhir tahun 2020, sebelum kembali ke Mercedes sebagai sebahagian daripada perjanjian jangka panjang sehingga sekurang-kurangnya 2024.

Perkongsian McLaren-Mercedes pada mulanya bermula dari 1995 hingga akhir tahun 2014.

Ia menghidupkan McLaren, dimana telah mengalami kemerosotan sejak dari hari penguasaan mereka yang menguasai pada akhir 1980-an dan awal 90-an dengan Honda, menjadi satu kekuatan yang akan dihidupkan sekali lagi.

McLaren mendapati diri mereka dalam fasa yang sama sekarang, membina semula selepas tiga tahun yang tidak baik dengan Honda, pengeluar Jepun yang menyertai semula kuasa mereka pada akhir 2014 dalam usaha untuk mencipta dominasi mereka sejak 30 tahun lalu.

Menggariskan barisan pemandu baru dari rookie British Lando Norris dan Sepanyol, Carlos Sainz, mereka telah membuat langkah besar pada tahun ini dan kini dikunci dalam pertempuran untuk tempat keempat dalam kedudukan keseluruhan dengan pasukan kerja Renault.

Perjanjian baru McLaren dengan pengilang Jerman, dimana unit kuasa telah menetapkan penanda aras dalam era turbo-hibrid Formula One, bertepatan dengan rombakan peraturan terancang yang bertujuan meratakan padang permainan dan mewujudkan perlumbaan yang lebih baik.

Mercedes bersedia untuk membekalkan empat pasukan Formula Satu dari 10 buah pasukan selepas perjanjian McLaren, termasuk pakaian kilang mereka sendiri, bekas juara Williams dan pasukan Kanada Racing Point.

Ferrari akan membekalkan tiga pasukan (pasukan kerja mereka, Haas dan Alfa Romeo), dua Honda (Red Bull dan Toro Rosso), manakala Renault hanya mempunyai pasukan kilang yang menjalankan enjinnya.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here