Penggunaan bahan api yang tinggi? Kemungkinan ini sebabnya!

2400

Dalam memilih kereta, kapasiti penggunaan bahan api dan kecekapan bahan api pastinya salah satu pertimbangan. Penggunaan bahan bakar ekonomi dapat menjimatkan wang ketika menggunakan kereta secara teratur.

Walau bagaimanapun, apabila ia telah digunakan untuk masa yang lama, kereta kadang-kadang mengalami penurunan kecekapan bahan api. Terdapat beberapa masalah pada kereta yang membuatkan penggunaan bahan api yang tinggi.



1. Penapis udara disekat

Penapis udara di dalam kereta mempunyai fungsi untuk menapis udara yang memasuki ruang pembakaran. Dengan adanya penapis, hanya udara yang akan masuk sementara habuk atau bahan lain yang dibawa oleh udara ditapis dan ditinggalkan di permukaan penapis.

Jika ia tidak pernah dibersihkan, permukaan penapis akan diisi dengan habuk yang boleh menyekat aliran udara. Oleh itu, bekalan udara memasuki enjin akan berkurang dan menyebabkan gerakan omboh menjadi berat.

Ini menyebabkan kereta tidak berkuasa sehingga pemandu perlu menekan pedal minyak dengan lebih mendalam yang meningkatkan aliran bahan api.

2. Saiz rim besar

Rim adalah komponen yang boleh mempengaruhi penampilan kereta. Oleh itu, rim adalah salah satu bahagian paling kerap diubahsuai, salah satunya ialah menggunakan saiz yang lebih besar.

Walau bagaimanapun, ternyata penggunaan rim dengan saiz yang besar boleh menjejaskan prestasi kereta.

Rim besar umumnya berkadar secara langsung dengan berat yang lebih daripada rim biasa. Ini sudah tentu menambah beban pada kereta dan ia sudah tentu memerlukan lebih banyak penggunaan bahan api untuk menggerakkan kenderaan.

3. Hidupkan penghawa dingin dengan suhu yang paling sejuk

Penghawa dingin adalah komponen yang diperlukan untuk peredaran udara dan menjadikan suhu kereta lebih sejuk.

Walau bagaimanapun, penghawa dingin yang ditetapkan untuk menghasilkan suhu yang paling sejuk untuk tempoh yang panjang sebenarnya boleh menyebabkan penggunaan bahan api yang tinggi.

Semakin sejuk suhu yang ditetapkan, semakin banyak kuasa yang diperlukan oleh kompresor penghawa dingin. Ini menyebabkan kuasa enjin dibahagikan supaya menggunakan bahan api yang lebih tinggi.

4. Tayar kekurangan angin

Tayar yang kekurangan angin menjadikan tapak tayar melebar. Oleh itu, ia akan menghasilkan lebih banyak geseran pada tayar sehingga ia memerlukan lebih kuasa dan memberi kesan lebih banyak aliran bahan api.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here