4 tips memilih cermin kereta yang betul

3457

Cermin kereta adalah komponen yang sangat penting dalam kereta. Selain dapat menahan panas dan cahaya matahari yang mengganggu pemandu, cermin kereta juga berfungsi untuk menjaga privasi pemilik kenderaan.

Walau bagaimanapun, jika pilihan yang salah, komponen ini sebenarnya boleh mengganggu keselesaan pemandu. Salah satu kesilapan yang sering dilakukan pemandu adalah menggunakan cermin kereta yang terlalu gelap, sehingga mengurangkan penglihatan.



Oleh itu, adalah idea yang baik untuk pemilik kenderaan memilih cermin kereta yang betul untuk memandu dengan selesa dan selamat. Berikut ialah tips untuk memilih cermin kereta:

1. Tahu tahap kegelapan yang betul

Cermin yang gelap boleh membuat kenderaan berasa lebih selamat kerana ia tidak dapat dilihat dari luar. Walau bagaimanapun, jika terlalu gelap ia pasti dapat mengganggu keselamatan pemandu kerana ia memberi kesan kepada penglihatan.

Oleh itu, adalah disarankan untuk memilih jenis cermin dengan tahap kegelapan maksimum 40 peratus. Tahap kegelapan membolehkan pemandu mempunyai penglihatan yang cukup di siang hari dengan penglihatan minimum 500 meter ke depan.

2. Dari bahagian dalam mesti kelihatan cerah

Cermin yang selamat mesti kelihatan cerah dari dalam kereta. Sesetengah jenis komponen ini kelihatan gelap dari dalam dan di luar kereta. Keadaan ini tentu mengganggu pandangan pemandu terutama pada waktu malam.

3. Pilih cermin dengan jenis perlindungan UV 400

Salah satu fungsi utama cermin ialah menahan haba matahari. Atas sebab ini, adalah disyorkan untuk memilih cermin yang mempunyai perlindungan UV 400.

UV 400 mampu melindungi kulit dari panas sinaran cahaya matahari. Ciri-ciri perlindungan UV 400 boleh menolak cahaya matahari sehingga 99 peratus.

4. Pilih cermin dengan perkhidmatan selepas jualan yang terbaik

Agar cermin boleh digunakan lebih lama, pilih cermin yang mempunyai kualiti jualan yang baik.

Kualiti penjualan yang baik termasuk jaminan perkhidmatan untuk perubahan warna, mengelupas, retak, penyingkiran atau demetalisasi yang boleh disebabkan oleh kesalahan pembuatan bahan atau pemasangan.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here