Turki secara rasmi memperkenalkan projek kereta elektrik nasional

1798

Kerajaan Turki secara rasmi memperkenalkan projek kereta elektrik nasional yang disasarkan untuk menghasilkan 175,000 unit setiap tahun.

Projek kereta ini menghabiskan pelaburan yang cukup besar yaitu 22 bilion Lira atau RM152j yang mengambil masa lebih 13 tahun.



Projek ini merupakan matlamat jangka panjang Presiden Turki, Recep Tayyip Erdogan dan Parti AK yang menyokongnya ia. Projek ini diharapkan dapat menggambarkan betapa kuatnya ekonomi negara-negara membangun seperti Turki kepada dunia.

kereta elektrik nasional

Setakat ini, Turki telah menjadi pengeksport utama kereta ke pasaran Eropah. Kereta yang dihasilkan di Turki termasuk Ford, Fiat Chrysler, Renault, Toyota dan Hyundai.

Projek kereta elektrik nasional Turki hanya mula direalisasikan pada Oktober 2019. Projek ini akan mendapat beberapa insentif seperti cukai dan kemudahan pengeluaran yang disediakan oleh kerajaan di Bursa, Turki barat laut.

kereta elektrik nasional

Projek ini dijalankan oleh sebuah persatuan yang dinamakan Turkey’s Automotive Initiative Group (TOGG) yang ditubuhkan pada tahun 2018. Persatuan ini melibatkan lima syarikat industri besar Turki iaitu Anadolu Group, BMC, Kok Group, Turkcell, dan Zorlu Holding.

Ketua Pegawai Eksekutif semasa TOGG ialah Gurcan Karakas, yang sebelum ini menjadi pegawai tinggi di Bosch. Sementara itu, COO TOGG diisi oleh nama besar seperti Sergio Rocha, bekas Presiden General Motors Korea.

Pada mulanya, pengeluaran kereta elektrik oleh persatuan ini akan dijalankan bermula pada tahun 2022, dengan memberi tumpuan kepada model Sport Utility Vehicle (SUV).

Lima model kereta elektrik telah dihasilkan melalui projek ini yang melibatkan lebih daripada 4,000 pekerja. Kerajaan juga telah menjamin jualan kereta ini dengan membeli sekurang-kurangnya 30,000 unit yang dihasilkan sehingga tahun 2035.

kereta elektrik nasional

Projek itu bermula pada tahun 2017, ketika Erdogan mengumumkan rancangannya untuk memiliki sebuah kereta yang dihasilkan sepenuhnya di Turki pada tahun 2021. Ia juga menghadiri upacara perasmian TOGG di Gebze, Turki.

Harapan

Erdogan menjangka kereta ini bukan sahaja menjadi produk yang dipasarkan di dalam negeri tetapi juga di seluruh dunia. Beliau mensasarkan pasaran Eropah sebagai sasaran awal pemasaran TOGG.

“Kita semua menyaksikan bagaimana impian selama 60 tahun akhirnya menjadi kenyataan. Ketika kami melihat kereta ini di jalan-jalan di seluruh dunia, ketika itulah matlamat besar kami dicapai, “jelasnya.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here