Blackberry cipta sistem operasi untuk superbike

1771

Pada tahun 2010, nama Blackberry sebagai pengeluar telefon bimbit sangat terkenal. Jenama ini mendominasi populariti di kalangan telefon bimbit yang bersistem Android dan IOS yang lain dengan adanya BlackBerry Messenger (BBM).

Tetapi pada tahun 2020, BlackBerry nampaknya bersedia untuk meluaskan popularitinya dengan bekerja dengan Damon Motorcycle.



Bukan sahaja di dunia telefon bimbit, nampaknya sistem operasi BlackBerry juga akan disertakan untuk motosikal. Jadi, apakah fungsinya? Berita ini muncul selepas Damon Motorcycle bekerjasama dengan BlackBerry untuk sistem operasi motosikal elektriknya.

Motosikal elektrik yang berasal dari Amerika ini dikatakan sebagai motosikal yang paling canggih, terutamanya dalam kelas motosikal sport elektrik. Damon bekerja dengan BlackBerry untuk membangunkan sistem operasi QNX untuk motosikal.

Terutama untuk memperkuat sistem CoPilot Damon, untuk memantau lalu lintas di sekitar motosikal. Kami sendiri belum lagi mengetahui bagaimana CoPilot berfungsi kerana ia tidak diumumkan dengan jelas oleh Damon.

Yang pasti, motosikal akan disertakan sensor dan kamera untuk membaca keadaan berhampiran motor. Input akan muncul melalui monitor pada topi keledar atau skrin pada motosikal.

Jadi penunggang dapat mengetahui keadaan lalu lintas, serta potensi untuk mengelakkan kemalangan. Jay Giraud sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Damon berkata tentang permulaan kerjasama ini.

“Salah satu pelabur Damon telah bekerja di QNX, dan menghubungkan kami ke BlackBerry. QNX adalah sistem operasi paling maju dalam kereta, terutama untuk keadaan yang ekstrem,” kata Giraud.

Sistem operasi QNX telah digunakan oleh 150 juta kereta di seluruh dunia, dan berjuta-juta industri lain.

Apa yang jelas, Giraud berkata sistem operasi QNX di Damon akan berbeza daripada kereta, bahkan mungkin lebih canggih.

Dikhabarkan motosikal ini akan dilancarkan di Consumer Electronic Show (CES 2020) di Las Vegas, Amerika Syarikat pada 7 Januari waktu tempatan.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here