Motosikal elektrik Harley-Davidson LiveWire secara rasmi di pasaran

1413

Harley-Davidson LiveWire, motosikal elektrik komersial pertama di dunia, telah dilancarkan secara rasmi. Harga Harley-Davidson diumumkan pagi ini di Milwaukee, Amerika Syarikat pada 29,799 USD (bersamaan dengan 691 juta). LiveWire mula boleh didapati di pengedar di Amerika Utara dan Eropah Barat dengan 4 versi warna.

Projek motor elektrik LiveWire telah diperkenalkan lama dahulu oleh Harley-Davidson dengan model Konsep pertama pada bulan Jun 2014. Selepas hampir 4 tahun memperoleh pendapat dari pelanggan, sehingga 2018 sempena ulang tahun ke-115 penubuhannya, Harley-Davidson secara rasminya mendedahkan versi komersial LiveWire dengan wajah yang baru. Berikut adalah butiran Harley-Davidson LiveWire.



Berbanding dengan yang pertama kali diperkenalkan oleh Harley-Davidson, parameter kelajuan maksimum, jarak perjalanan selepas caj penuh dan parameter lain telah meningkat dengan ketara. Untuk maklumat lanjut lihat seperti berikut:

Sorotan pada motosikal elektrik Harley-Davidson LiveWire

Unit motor elektrik H-D Revelation menggunakan bateri 15.5 kWh R-lithium (Sistem Penyimpanan Tenaga Boleh Cas semula).

Tahap 1 & 2  : Gunakan kuasa isi rumah yang dikenakan sepenuhnya semalaman
Tahap 3        : Gunakan stesen pengecasan Caj Cepat DC (khususnya, Electrify America:                          berhak untuk caj percuma 500KWH atau 2 tahun, kemudian cas $ 0.99 /                            minit). 40 minit mengecas 80% dan 100% selama 1 jam. Harley-Davidson                        juga memohon pengecas percuma di Dealer.

  • Apabila dicas sepenuhnya,ia boleh menempah laluan paling jauh iaitu 235km
  • Mencapai kelajuan 0 hingga 100km/j dalam masa 3 saat sahaja.
  • Kapasiti LiveWire 78KW bersamaan dengan 105HP.
  • LiveWire mempunyai sejumlah sehingga 7 mod tunggangan pilihan. Dimana 4 mod tunggangan pre-set (Sukan, Jalan, Julat dan Hujan), baki 3 mod disesuaikan oleh pelanggan untuk memenuhi gaya memandu mereka dan keadaan jalan raya.
  • Dilengkapi dengan paparan LCD 4.3 inci (dengan sentuhan). Berhubung dengan H-D Connect App (iOS & Android) untuk mengesan status kenderaan, penggera pencuri, pencari kenderaan, peringatan penyelenggaraan, menunjukkan pemberitahuan status kuasa bateri, dll.
  • Ketinggian tempat duduk hanya 761mm, berat 249kg.

Pada bulan Julai 2018, Harley-Davidson juga mengumumkan siri produk baru bermula dari 2019 hingga 2020. Oleh itu, motosikal elektrik LiveWire juga termasuk dalam siri produk termasuk: Pan America 1250 cc (Siri Pengembaraan ), Street Fighter 975 cc, model Custom 1250 cc dan motosikal elektrik LiveWire akan diumumkan pada 2019).

Di pasaran Asia, akan ada model berasingan dengan kapasiti silinder 250-500cc, seluruh rantau ini dijangka hanya mengedar model dengan kapasiti silinder 500cc atau lebih tinggi.

 

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here