Aston Martin Vanquish 25 ialah edisi khas yang lebih istimewa

1520

Pengumuman oleh Pegawai operasi baru Aston Martin iatu Ian Callum telah melancarkan projek pertamanya yaitu Aston Martin Vanquish 25.

“Sangat jarang seorang pereka mempunyai peluang untuk menceritakan kisah salah satu kereta mereka sendiri,” kata Callum. “Saya mahu melakukannya buat beberapa lama. Bahan dan teknologi telah maju, membolehkan kami memperkenalkannya bersama dengan idea-idea baru yang tidak boleh dilaksanakan apabila kereta dilancarkan. “



Pasukan Callum yang berpengkalan di Warwickshire berkembang dengan pesat, tetapi sebagai tambahan kepada kru terasnya, Vanquish 25 adalah kerjasama dengan pakar Swiss R-Reforged (yang berkerjasama dengan peniaga terbesar Aston Martin di negara ini dan pasukan perlumbaan GT3 saudaranya), serta jenama jam tangan British terkemuka Bremont, Syarikat Kulit Bridge of Weir, Michelin, dan Mulberry.

Ia juga disahkan secara rasmi oleh Aston Martin. “Saya suka tentang projek pertama pasukan Callum berdasarkan pada V12 Vanquish asal yang direka oleh Ian,” kata ketua pegawai kreatif Aston, Marek Reichman. “Aston Martin Lagonda sangat berbangga dengan kereta semasa yang dihasilkan Ian, dan mereka adalah bahagian penting dalam warisan dan evolusi kita.”

Walaupun banyak menilai Vanquish sebagai salah satu hits terbesar Callum, beliau melihatnya sendiri sebagai sesuatu yang belum selesai. Dengan hanya 2,589 yang dibuat, perkembangannya menjangka ketibaan Ketua Pegawai Eksekutif Ulrich Bez yang akan datang pada Julai 2000, yang hampir sama dengan projek yang diwarisinya. Sekarang, Callum ditetapkan untuk mengolah semula visual, dalaman, dan dinamik kereta. 

Reka bentuk luaran

Yang paling ketara ialah bahagian depan yang direka semula dengan bumper gentian karbon dan lampu LED. Bahagian belakang juga mendapat kemasan bampar dan lampu belakang baru, dengan diffuer belakang dan ekzos. Terdapat juga tampalan sisi gentian karbon yang baru, cermin pintu yang menggantikan barang-barang luar yang asli, sekeping tetingkap gentian karbon, pemijak tepi baru, dan pengisi bahan api aluminium/karbon.

Reka bentuk dalaman

Pada bahagian dalam mungkin adalah apa yang tinggal pada Vanquish yang asal, terhalang oleh sistem HVAC penderma bersaiz luar dan konsol pusat berbentuk tebing, dan kedudukan memandu yang kurang ergonomik. Isu-isu ini semua telah ditangani. Disambungkan dari gentian karbon, konsol ini memaparkan skrin lapan inci yang menyokong Apple CarPlay dan Android Auto, tempat duduk baru dan peralihan padat semula berprofilkan bermakna anda kini duduk ‘di’ Vanquish dan bukannya berteduh di atasnya. Roda stereng ini juga lebih nipis.

Peningkatan jenama jam tangan British, Bremont telah merangka kumpulan instrumen, dan jam tangan poket mekanikal yang boleh diletakkan di atas konsol tengah.

Bekas ahli casis Aston Martin dan Noble, Adam Donfrancesco mengetuai pembaikan casis, untuk membawa ia lebih seiring dengan jangkaan kontemporari. “GT hari ini harus menggabungkan prestasi sukan dengan kebolehgunaan, namun cukup selesa untuk bergerak seribu batu tanpa banyak berfikir,” katanya.

“Tumpuan kami adalah untuk membuat pemandu memperoleh perjalanan yang selesa, yang responsif, dan casis yang menyokong tetapi tidak keras. Dengan bar anti-roll yang lebih cetek, peredam yang ditala, mata adat, dan ketinggian perjalanan yang lebih rendah, kami telah meningkatkan tindak balas stereng dan roll yang kurang, tetapi dengan sengaja membenarkan redaman ‘bernafas’ sedikit lagi. Kereta sekarang sebenarnya lebih ringan dan lebih hidup. “

Pasukannya bekerjasama rapat dengan Michelin untuk mengoptimumkan persediaan: “Teknologi tayar canggih Michelin memberikan kita perubahan langkah dalam prestasi keseluruhan. Cengkaman keseluruhan, ketepatan stereng, dan bunyi bising telah bertambah baik. “

Sistem

Brek Vanquish juga telah diubah suai, dengan hub spec race 398mm, dan cakera seramik 360mm depan dan belakang masing-masing, sementara sistem induksi serat karbon dan bantuan ekzos baru meningkatkan output kuasa V12 5-liter dari 520hp hingga 580hp. 

Harga permulaan untuk Aston Martin Vanquish bermula pada RM2,323,365.

 

 

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here