Mercedes Simplex Concept yang futuristik dengan rekabentuk retro

2395

Mercedes mendedahkan konsep keretanya pada masa depan, yang mempunyai penampilan retro, Mercedes Simplex Concept.

Tidak banyak orang yang percaya bahawa reka bentuk adalah satu kitaran. Ini bermaksud, paparan pada masa lalu akan menjadi lebih popular pada masa kini, salah satunya ialah kereta bergaya retro.



Inilah asas Mercedes-Benz ketika membuat kereta konsep untuk masa depan, Mercedes Simplex Concept. Model roadster ini kelihatan sangat futuristik dan retro.

Dipetik dari Carscoops.com, Mercedes Simplex Concept diilhamkan dari Mercedes 35 PS yang dikeluarkan pada tahun 1901 yang lalu. Kereta ini telah menguasai perlumbaan di Perancis.

Pengilang Jerman juga menyatakan bahawa 1901 Mercedes 35 PS sebagai kereta moden yang pertama. Oleh itu, Mercedes mahu menghidupkan kenderaan legenda ini suatu hari nanti.

Sama seperti kereta perlumbaan klasik

Pada bahagian hadapan, jentera ini tidak mempunyai gril, tetapi digantikan dengan skrin berbingkai emas. Walau bagaimanapun, bentuknya yang menegak serupa dengan radiator kereta Eropah pada awal tahun 1900-an.

Tempat duduknya juga kelihatan penuh dengan ciri retro. Kereta berkonsep 2 tempat duduk ini tidak dilengkapi dengan tingkap dan dicat dalam 2 skema warna, khas untuk kereta lumba klasik.

Reka bentuk dalaman juga kelihatan futuristik, bersih dan kemas. Tidak banyak skrin seperti kereta hari ini dan hanya memaparkan maklumat yang diperlukan.

Menariknya, jentera ini dilengkapi dengan sistem tayar yang unik. Roda kereta ini tetap bergerak, sementara tayar akan berputar dengan mekanisma khas.

 

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here