Maverick Vinales terpantas, Marquez kemalangan di Buriram

1577

Keputusan akhir sesi latihan memihak kepada Maverick Vinales (Monster Energy Yamaha MotoGP) di tempat pertama dan Fabio Quartararo (Petronas Yamaha SRT) menyambar tempat kedua. Juara bertahan Marc Marquez (Repsol Honda Team) sebelumnya mengetuai perlumbaan namun terlibat dalam kemalangan besar di luar lap dengan baki masa kurang dari lima minit untuk sebelum menamatkan perlumbaan. 

Pemimpin Kejohanan terlibat dalam kemalangan di pusingan ke 7, dan diangkut ke pusat perubatan untuk pemeriksaan lanjut

Sesi ini bermula secara dramatik apabila Miguel Oliveira (Red Bull KTM Tech 3) mengalami kemalangan di bahagian luar litar pada permulaan sesi. Tidak lama kemudian, Marc Marquez memimpin perlumbaan, mmenguatkan langkahnya untuk muncul juara pada minggu hadapan. Bagaimanapun, Yamaha memberi saingan dalam beberapa detik terakhir, dengan Maverick Vinales diekori rapat Fabio Quartararo, kedua-dua pelumba yang unggul di sektor terbaik. Marquez mengalami kemalangan pada peringkat penutupan FP1 di sudut yang sama seperti Oliveira tetapi mendapat tempat ke 3 dalam sesi latihan ini. Pelumba dari Sepanyol dibawa ke pusat perubatan untuk pemeriksaan segera selepas itu.



Ia merupakan permulaan yang baik buat Andrea Dovizioso (Pasukan Ducati) di tangga keempat, ketika dia mengetuai Jack Miller (Pramac Racing), dari Australia meletakkan tempat ke-5 di hadapan Valentino Rossi (Monster Energy Yamaha MotoGP) ke-6 dan Franco Morbidelli (Petronas Yamaha SRT) ke-7. Danilo Petrucci (Pasukan Ducati) ditempat ke-8, manakala pelumba Suzuki, Joan Mir (Pasukan Suzuki Ecstar) berada di temapat ke-9. 

MotoGP kembali ke trek pada jam 14:10 waktu tempatan (GMT + 7), di mana lebih banyak drama dijanjikan, terutamanya dengan jangkaan hujan.

Teratas 10 selepas FP1, hasil penuh di sini

1. Maverick Viñales (Monster Energy Yamaha MotoGP) 1’30.979
2. Fabio Quartararo (Petronas Yamaha SRT) +0.191
3. Marc Marquez (Pasukan Repsol Honda) +0.208
4. Andrea Dovizioso (Pasukan Ducati) +0.226
5. Jack Miller (Pramac Racing) +0.248
6. Valentino Rossi (Monster Energy Yamaha MotoGP) +0.503
7. Franco Morbidelli (Petronas Yamaha SRT) +0.590
8. Danilo Petrucci (Pasukan Ducati) +0.614
9. Joan Mir (Pasukan Suzuki Ecstar) +0.774
10. Francesco Bagnaia (Racing Pramac) +0.820

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here