2,062 CCTV bakal dipasang di Kuala Lumpur

1706

Polis Kuala Lumpur menyasar memasang 2,062 kamera litar tertutup (CCTV), khususnya di kawasan berisiko berlaku kejadian jenayah pada tahun ini.

Bandar raya ini kini mempunyai 309 CCTV yang berfungsi bagi pencegahan jenayah, selain membantu polis menjalankan siasatan dan melakukan tangkapan dengan lebih mudah dan pantas.



Menurut Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Saiful Azly Kamaruddin, rancangan menambah 1,753 peralatan itu sudah dikemukakan kepada Datuk Bandar Kuala Lumpur sebagai inisiatif menjadikan bandar raya ini sebagai ‘Bandar Selamat’.

“Kertas kerja dan cadangan pihak kami (polis kontinjen Kuala Lumpur) untuk menambah bilangan CCTV sudah dipersetujui oleh Datuk Bandar Kuala Lumpur,” kata Saiful Azly.

Polis Kuala Lumpur menyasar memasang 2,062 kamera litar tertutup (CCTV), khususnya di kawasan berisiko berlaku kejadian jenayah pada tahun ini.

“Kerja pemasangannya (CCTV) dijangka dilakukan pada tahun ini dan fokus pemasangan sejumlah 2,062 CCTV ini adalah di lokasi yang sering berlakunya kejadian jenayah dan tempat sunyi yang menjadi laluan penduduk di sesebuah kawasan,” tambahnya.

Saiful Azly berkata, pusat kawalan CCTV itu juga bukan hanya boleh digunakan mengawasi sebarang elemen berunsurkan jenayah, malah dapat memantau pergerakan lalu-lintas di sekitar Kuala Lumpur dan kejadian banjir kilat.

“Berdasarkan perancangan awal pusat kawalan CCTV terletak di Taman Teknologi, Bukit Jalil ini akan dikendalikan secara bersama antara polis Kuala Lumpur dan kakitangan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL),” lanjut Saiful Azly.

Jom subscribe telegram Motoqar untuk berita pantas di: https://t.me/motoqar

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here