Proton sasar eksport Saga, X70 dan X50 ke pasaran lebih luas untuk 2021

1117

Selepas setahun dengan pandemik yang melanda dunia dan tetap melancarkan SUV kedua X50, Proton kini menyasarkan penumbuhan jualan eksport pada 2021.

Pada Disember, aktiviti seperti permulaan operasi CKD di Kenya dan pelancaran Proton X70 di Pakistan telah dilakukan dan ini menyumbang kepada penumbuhan jualan eksport sebanyak 50 peratus pada akhir tahun 2020.

Ini lebih tinggi berbanding penumbuhan 8.8 peratus bagi jualan pasaran tempatan.



Bagi tahun ini, Proton telah menetapkan satu lagi sasaran mencabar untuk menggandakan penjualan eksport berbanding dengan tahun lepas walaupun sasaran itu mengandaikan aktiviti eksport tidak terjejas akibat sekatan untuk mengawal wabak.

Model yang akan digunakan untuk memimpin penambahan jualan adalah Proton Saga (model terlaris) serta Proton X70 dan Proton X50 yang akan diperkenalkan ke lebih pasaran antarabangsa secara beransur-ansur.

Pasaran eksport adalah amat penting bagi Proton untuk mencapai matlamat jangka masa panjangnya, iaitu ditempatkan sebagai tiga pengeluar automotif teratas di ASEAN dari segi jualan.

Walaupun mendahului jualan di pasaran tempatan akan tepat menjadi matlamat utama, Proton akui ia perlu menambah jumlah jualan antarabangsa untuk mengembang pada masa hadapan.

Steven Xu, Pengarah Jualan Antarabangsa Proton berkata: “Kami telah mengguna pelbagai strategi untuk mencapai matlamat ini termasuk menjual kenderaan CBU yang dibina di Malaysia dan menandatangani perjanjian dengan syarikat tempatan untuk membina kenderaan CKD di luar negara.”

Salah satu kunci untuk mengembangkan eksport adalah produk yang menarik perhatian pelanggan luar negara.

Contohnya, Proton Saga di Pakistan menggunakan enjin 1,299cc berbanding dengan enjin 1,322cc yang diguna di Malaysia untuk mematuhi keperluan kenderaan berkapasiti kecil di sana.

Model yang sama juga dijual di Nepal kerana ia mempunyai alat pemanas kabin, komponen penting bagi pasaran yang mengalami musim sejuk.

Proton X70 dan X50 pula membawa imej canggih dan berteknologi. Kedua-dua SUV itu mempunyai perisian terkini, ciri arahan suara serta sistem bantuan pemandu yang membolehkan mereka bersaing dengan model dari jenama Jepun dan Korea serta membantu menyampaikan pesanan jenama Proton di pasaran di mana membina pendidikan pengguna adalah langkah penting.

Walaupun pengedar dan pengimport kenderaan Proton di luar negara dimiliki oleh entiti tempatan, pihak syarikat berkerjasama bersama mereka supaya rancangan pengenalan, promosi dan pelancaran produk adalah sesuai dengan keadaan pasaran tempatan.

Jom subscribe telegram Motoqar untuk berita pantas di: https://t.me/motoqar

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here