Bukan bishe-bishe! Pencuri catalytic converter guna Lamborghini Urus

576

Biasanya yang memandu Lamborghini Urus, sudah pasti mereka yang berduit serta berjaya dalam perniagaan.

Sama juga dengan pemilik Lamborghini Urus kuning dalam artikel Motoqar kali ini. Pemiliknya juga mungkin seorang berduit, tetapi sebagai pencuri penukar pemangkin ‘catalytic converter’.

 



— Torrance Police (@TorrancePD) November 17, 2022

Dalam rakaman CCVT yang disiarkan oleh Jabatan Polis Torrance, sekumpulan lelaki dilihat menaiki Lamborghini Urus kuning selepas meletakkan kenderaan di sebelah van putih. Sasaran mereka adalah mencuri catalytic converter yang menjadi kes subjek kecurian dalam beberapa tahun kebelakangan ini.

Menurut polis, kejadian berlaku pada 9 November 2022, kira-kira jam 4:00 pagi di blok 3800 184th Street. Rakaman kamera litar tertutup (CCTV) menangkap empat suspek lelaki sedang beraksi, dengan seorang daripada mereka bertindak sebagai penjaga, manakala yang lain meneruskan perbuatan jenayah itu.

Rakaman itu, bagaimanapun, gagal menangkap plat kenderaan itu, walaupun polis menyebut bahawa ia mempunyai roda hitam.

motor1.com melaporkan awal bulan ini, Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat menghentikan rangkaian kecurian catalytic converter berbilang negeri di sana. Dakwaan itu melibatkan 21 orang dari seluruh lima negeri dan meminta dilucut hak lebih $545 juta aset.

“Tahun lepas kira-kira 1,600 penukar pemangkin dilaporkan dicuri di California setiap bulan, dan California menyumbang 37% daripada semua tuntutan kecurian penukar pemangkin di Amerika Syarikat.

“Saya berbesar hati untuk mengumumkan bahawa kami telah mendakwa sembilan orang yang menjadi teras kecurian pemangkin dalam kami komuniti dan seluruh negara,” kata Peguam AS untuk Daerah Timur California Phillip A. Talbert.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here