Perodua Axia generasi baharu bakal lancar tahun depan?

9557

Perodua Axia merupakan kenderaan cekap tenaga (EEV) pertama yang dibangunkan oleh kepakaran kejuruteraan Malaysia sebagai produk mampu milik dan jimat bahan api. 

Sejak dilancarkan pada 2014, Perodua Axia sudah lapan tahun di pasaran dan mengikut kitaran produk seharusnya tiba masa ia digantikan dengan model generasi baharu.



Baru-baru ini, satu video dimuatnaik oleh akaun Youtube Theottle yang memaparkan lakaran model bayangan Axia generasi baharu berasaskan Toyota Aygo.

Difahamkan, pembangunan model hatchback kompak dengan kod D74A itu sedang berjalan yang mana bakal menggunakan platform Daihatsu New Global Architecture (DNGA).

Ia merupakan platform sama digunakan pada model Ativa dan Alza generasi baharu yang bakal lancar tidak lama lagi. 

Perodua X-Concept

Selain itu, dari segi reka bentuk kemungkinan Axia baharu bakal mengambil rekaan model Perodua X-Concept yang pernah didedahkan di Kuala Lumpur International Motor Show (KLIMS) 2018.

Bagaimanapun perincian teknikal tidak didedahkan namun kemungkinan D74A akan beralih kepada transmisi Dual-mode CVT (D-CVT) yang lebih baharu dan canggih bagi menggantikan kotak gear automatik 4-kelajuan.

Menurut rakan media Funtasticko, perancangan model Axia baharu itu dijangka akan memasuki fasa pengeluaran akhir tahun ini dan pelancarannya pada suku pertama 2023.

VIDEO

Jom subscribe telegram Motoqar untuk berita pantas di: https://t.me/motoqar

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here