Pasaran pertama teksi terbang Volocopter mungkin di Singapura

1223

Selepas satu siri ujian prototaip 2X berjaya, Volocopter Jerman kini sedang berbincang dengan pegawai di bandar-bandar utama untuk mendapatkan percubaan awam mengenai perkhidmatan teksi terbang yang dirancang.

Dan salah satu bandar terkemuka ialah Singapura, pengasas bersama Volocopter Alexander Zosel memberitahu dalam temu bual pada Isnin lalu.



Beliau berkata syarikat itu merujuk kepada dua laluan berpotensi: satu antara lapangan terbang antarabangsa dan pusat perniagaan Singapura, dan satu lagi di antara tempat-tempat tumpuan pelancongan Marina Bay dan Pulau Sentosa. Dia juga mendedahkan bahawa harga untuk penerbangan akan sama dengan apa yang anda perlu bayar untuk menaiki limosin.

Di luar Singapura, Volocopter juga mensasarkan Dubai dan tapak di Jerman. Tapak di China juga kemungkinan diberikan kepentingan oleh pembuat kereta China, Geely dalam syarikat itu. Geely memiliki 10 peratus Volocopter, yang sama dengan saham milik Daimler dan Intel. Menariknya, Geely juga memiliki permulaan kereta terbang Amerika, Terrafugia.

Kenderaan ini belum lagi merancang untuk memandu di jalan awam seperti Terrafugia. Sebaliknya, visi Volocopter adalah untuk menawarkan perjalanan singkat di antara pusat utama di beberapa bandaraya tersibuk di dunia, memendekkan masa perjalanan yang mungkin mengambil masa satu jam atau lebih. Sistem untuk menukar bateri yang dicas sepenuhnya pada setiap hub juga akan membantu mempercepatkan masa pemulihan.

Prototaip 2X Volocopter adalah multicopter dengan 18 pemutar yang dikuasakan oleh motor elektrik. Mampu menunda, mendatar dan menegak, ruang 2X direka untuk dua orang dewasa tetapi mempunyai ruang yang sangat terhad untuk penyimpanan. Ia juga mempunyai jarak pendek. Volocopter juga telah menunjukkan reka bentuk yang lebih canggih yang mampu mencapai jarak 22 batu dan kelajuan tertinggi pada 68 mph.

Para pembuat kereta lain turut bersaing membuat teksi terbang termasuk Audi dan Toyota.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here