Hennessey F5 Venom’s “Fury” dengan 1,817 kuasa kuda

1312

Hennessey Performance hari ini mengumumkan bahawa “Fury” V-8 yang akan menjadi nadi supercar F5 akan menghasilkan 1,817hp dan 1,620Nm tork.

Prestasi

Ianya sangat mengujakan kerana enjin 6.6-liter V8 turbo berkembar menjadikan kuasa puncaknya dicapai pada 8,000rpm, dan menjadikan lebih daripada 1,350Nm tork pada 6,000rpm, menjadikan enjin ini lebih daripada sekadar satu punca. Fleksibiliti enjin ini membuatkan F5 suatu daya yang harus diperhitungkan.



Lembaran binaan untuk enjin sahaja adalah lengkap. Ia mempunyai blok keluli yang ditempah khas, piston yang ditempah dengan rod keluli bilet, injap keluli bilet, dan kepala aluminium berkaliber tinggi dengan injap pengambilan titanium dan injap ekzos Inconel.

Ia berjalan pada nisbah mampatan 10.0: 1. Intercooler udara ke air disepadukan ke dalam manifold intake billet aluminum untuk penyejukan maksimum udara cas dengan segera sebelum memasuki silinder.

Sasaran

“Kami melepasi sasaran kuasa kuda kami. Sebenarnya kami capai jauh lebih banyak dengan memberikan lebih 1,800hp,” kata pengasas dan CEO syarikat, John Hennessey, dalam pengumuman Fury pada Selasa.

Untuk daya ketahanan yang lebih tinggi, Fury juga mempunyai sistem multi-stage dry-sump oiling. Ia akan mengekalkan komponen yang dilincirkan walaupun di bawah kuasa g-ekstrem. Hennessey mahu menjadikan F5 sebagai kereta produksi terpantas di dunia. Namun juga berhasrat untuk membina sesuatu yang akan mendapat perhatian di seluruh dunia.

“Ini adalah peristiwa penting dalam pembinaan semua Venom F5 baru kami,” kata Hennessey.

“Dengan lebih daripada 1800hp dan berat kurungan kurang daripada 3000 paun. Venom F5 akan menawarkan nisbah power-to-weight yang terbaik di pasaran. Kami merancang untuk memulakan ujian pertama kereta kami tahun ini.”

Hennessey berusaha untuk membina F5 sebagai penggegar dunia, setelah memperluaskan kemudahannya di Sealy, Texas, dengan matlamat untuk dapat menghantar dua kali lebih banyak kereta kepada pelanggan (1000 vs 500) setiap tahun bermula pada 2020. Hennessey berkata beliau mahu F5 Venom menjadi kereta pertama yang melebihi 300 mph.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here