Suzuki Motor Corporation bukan bermula buat kenderaan, tetapi pengusaha alat tenun

2204

Pada tahun ini, tepatnya pada 15 Mac 2020, Suzuki Motor Corporation telah menyambut ulangtahunnya yang ke-100. Hal ini menandakan mereka telah menjelajah dunia automotif selama satu abad sejak ia ditubuhkan secara rasmi pada tahun 1920.

Suzuki Motor Corporation

Malah, sejarah Suzuki Motor Corporation sebenarnya bermula pada tahun 1909. Pada masa itu, Michio Suzuki mengasaskan Suzuki Loom Works yang belum memasuki dunia automotif dan masih menghasilkan alat tenun.



Kemudian, pada tahun 1920, Suzuki Loom Manufacturing Company telah ditubuhkan kerana alat tenunnya dijual dengan laris. Dua tahun kemudian, perniagaan Michio Suzuki berjaya dan bahkan menjadi syarikat tenunan terbesar di Jepun pada masa itu.

Akhirnya, pada tahun 1947, Suzuki memutuskan untuk menukar produk keluaran mereka dan memasuki dunia automotif. Mereka juga menukar nama syarikat menjadi Suzuki Motor Co.Ltd.

Pada mulanya, mereka membuat enjin untuk basikal yang dikenali sebagai Power Free pada tahun 1954. Pada tahun 1955, motosikal pertama keluaran mereka dilancarkan dan diberi nama sebagai Suzuki Coleda, yang dilengkapi dengan enjin 125cc 4-lejang.

Suzuki Power Free

Kereta pertama yang dihasilkan oleh Suzuki adalah Suzulight, dengan berasaskan produk Eropah, Austin 7 keluaran tahun 1922-1939. Kereta ini disertakan dengan enjin 2-silinder 360cc yang menghasilkan 15hp dan dikendalikan dengan transmisi manual 5-kelajuan.

Selepas 10 tahun, Suzuki memperkenalkan enjin untuk kapal yang pertama iaitu D55. Manakala pada tahun 1981, mereka memperkenalkan salah satu motosikal legenda yang kini mempunyai model terbaru, Suzuki Katana.

Suzuki Motor Corporation
Suzuki Coleda

Nama syarikat ini berubah lagi pada tahun 1990, kepada Suzuki Motor Corporation. Ini dilakukan memandangkan perkembangan perniagaan dan globalisasi. 

Semasa zaman kegemilangannya, Suzuki juga membuat motosikal terpantas di dunia, iaitu Suzuki Hayabusa yang diperkenalkan pada tahun 1999. Motosikal ini dilengkapi dengan enjin 1,440cc 4-silinder yang mampu bergerak pada kelajuan 312km/jam.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here