Honda X-ADV dikemaskini untuk 2021, lebih kuasa, harga RM68k

1837

Boon Siew Honda hari ini telah mengemaskini X-ADV mereka untuk 2021. Skuter kembara ini hadir dengan perubahan dari segi rupa, prestasi dan ciri kelengkapan.

Dari segi enjin, ia mengekalkan nadi sama iaitu 745cc SOHC dua-silinder. Tetapi output telah ditingkatkan menjadi 57.8hp dan 69Nm tork, iaitu peningkatan sebanyak 4hp.



Ini dapat dicapai dengan prubahan pada pemasaan injap dan kecekapan kemasukan udara dan ekzos. Dengan penarafan Euro 5, enjin ini boleh dikerah sehingga 7,000rpm.

Untuk transmisi, unit dwi-klac pada X-ADV 2021 ini telah ditala agar mempunyai nisbah gear 1, 2 dan 3 lebih pendek untuk pecutan lebih baik. Kemudian gear 4, 5 dan 6 diberikan nisbah lebih panjang untuk kecekapan bahan api pada kelajuan tinggi.

Transmisi ini juga mempunyai mod manual yang boleh digunakan dengan kawalan butang.

Dari segi rupa pula, Honda X-ADV 2021 diberikan kemaskini dengan gaya lebih agresif. Ia dilengkapi dengan DRl LED, tempt duduk yang diubah, dan penghadang angina baaharu dengan lima pelarasan.

Di hadapan penunggang terdapat paparan digital TFT 5.0-inci berwarna untuk maklumat tunggangan. Ia menyokong sambungan HondaSmartphone Voice Control System untuk kawalan panggilan, emel, navigasi dan muzik.

Penunggang boleh memilih beberapa mod tunggangan seperti Standard, Sport, Rain, Gravel dan User. Mod-mod ini akan melaras penghantaran kuasa, engine braking, Honda Selectable Traction Control (HSTC) dan sistem ABS.

Sementrara itu mod User membolehkan semua ciri dilaras spesifik mengikut kehendak penunggang.

Honda X-ADV didatangkan dengan roda 17-inci dengan tayar 120/70 didepan, termasuk brek cakera berkembar 296mm empat piston. Di belakang pula, ia menggunakan rim 15-inci, tayar 160/60 dan brek cakera 240mm satu piston.

Ciri kelengkapan lain pada X-ADV 2021 termasuklah ruang simpanan 22-liter untuk simpanan topi keledar full face, soket 12V yang diganti dengan USB, kunci pintar, Emergency Stop Signal (ESS), tangki bahan api 13.2 liter, tongkat tengah, dan penghadang tangan.

Honda X-ADV boleh dipilih dengan tiga warna iaitu Pearl Deep Mud Gray, Grand Prix Red dan Graphite Black. Ia dijual pada harga bermula RM67,799 (tanpa cukai jalan, insurans dan pendaftaran).

Boon Siew Honda menawarkan jaminan selama dua tahun atau jarak perbatuan 20,000 km yang mana terdahulu.

Jom subscribe telegram Motoqar untuk berita pantas di: https://t.me/motoqar

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here