Toyota jenama No 1 automotif bukan nasional di Malaysia

1030

Ketika Toyota terus berinovasi dan mengubah ekosistem mobiliti dengan inovasi zaman baharu, jenama berkenaan mengakhiri tahun 2021 sebagai automotif bukan nasional teratas di Malaysia.

Jenama itu menduduki tangga teratas dalam beberapa kategori termasuk keseluruhan bukan nasional membabitkan segmen B, pikap dan segmen hatchback.



Vios terus menjadi model terlaris Toyota yang menyumbang 31 peratus daripada jualan, manakala Hilux kekal sebagai trak pikap terlaris di Malaysia sejak 2005.

Untuk keseluruhan tahun 2021, UMW Toyota Motor mencapai jumlah jualan sebanyak 72,394. Ini adalah pencapaian yang menakjubkan kerana ia memecahkan rekod jumlah jualan 2020 sebanyak 59,320 sebanyak 22 peratus.

Jumlah jualan bagi Disember 2021 juga menunjukkan pertumbuhan yang memberangsangkan sebanyak 0.5 peratus dengan 9,289 unit terjual berbanding 9,246 unit yang dijual daripada tempoh yang sama tahun lalu. Bulan ke bulan, UMW Toyota Motor melepasi jumlah jualan 8,487 untuk November sebanyak 9 peratus.

Sementara itu, UMW Toyota Motor mahu bangkit untuk 2022 dengan rancangan yang mengagumkan dalam perancangan termasuk menginovasi masa depan mobiliti yang memfokuskan pada kemampanan.

Permintaan untuk kenderaan lestari semakin meningkat dengan peralihan global ke arah amalan bersih dan mampan.

Di peringkat tempatan, Rancangan Malaysia Ke-12 (RMK-12) memberi tumpuan kepada memacu negara kita menjadi sebuah negara neutral karbon menjelang 2050 dan mencapai pertumbuhan yang mampan.

Toyota berada di landasan yang betul dengan agenda hijau ini, menerajui barisan hadapan teknologi Hybrid Electric dengan lebih daripada 18 juta kenderaan terjual sehingga kini dan menawarkan 45 Kenderaan Elektrik Hibrid (HEV) berbeza dalam pasaran.

Ini juga termasuk kenderaan hibrid pemasangan tempatan pertama UMW Toyota Motor yang dinanti-nantikan, Toyota Corolla Cross Hybrid.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here