Indonesia akan lelong merchandise dengan tandatangan pelumba MotoGP…

4893

Hampir dua minggu tamatnya acara perlumbaan GP Indonesia, timbul pula masalah lelongan barangan pelumba MotoGP yang dikatakan cenderamata yang dibaling pelumba ke penonton.

Naib Presiden Komersial Mandalika Grand Prix Association (MGPA), Aji Aditra Perdana, menjelaskan barangan yang dimiliki Balai Lelong Mataram itu adalah barang rasmi diberikan oleh MGPA kepada pejabat berkenaan.


“Diberikan oleh ITDC dan MGPA untuk dibuat program amal. Jadi, nanti hasil jualan akan kami kembalikan ke masyarakat Mandalika yang programnya nanti akan kami tentukan kemudian seperti apa, tergantung jumlahnya berapa,” jelasnya.



Aji berkata barangan itu yang diberikan oleh Maverick Vinales dan Marc Marquez, berupa topi, t-shirt dan sarung tangan.

“Itu kami berikan untuk dibuatkan program lelong, dan ini rasmi. Jadi, tidak ada satu pun barang-barang yang dilempar ke penonton untuk dilelong. Bukan seperti itu,” kata Aji.


Secara terperinci kira-kira 10 barang MotoGP akan dilelong dengan tandatangan pelumba dan jika barangan yang dibaling ke penonton tiada tandatangan.

“Ada juga beberapa yang kami buatkan khusus official merchandise Mandalika GP Series yang kami mintakan tanda tangan Miguel Oliveira, Pol Espargaro, dan Marquez, dalam satu baju misalnya.

“Ada dalam satu topi yang ditandatangani tiga pelumba. Itu memang merchandise kami dan merchandise Vinales dan Marquez, jadi ada tiga jenis item,” jelasnya. 

Difahamkan barangan tersebut akan dilelong oleh Jabatan Harta Negara tersebut bersama produk usaha mirko, kecil dan menengah. Proses lelongan akan dilakukan secara nasional sehingga semua orang boleh melakukan bidaan. 

Jom subscribe telegram Motoqar untuk berita pantas di: https://t.me/motoqar

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here