Maserati Levante gaya baharu – Perubahan luaran dan teknologi, harga bermula RM808K

744

Maserati Malaysia memperkenalkan model SUV Levante dengan gaya baharu yang lebih elegan dan segar membabitkan penampilan serta teknologinya.

Penampilan yang dipertingkatkan

Rupa Levante itu kini hadir gugusan lampu belakang baharu, yang mempunyai bentuk bumerang diinspirasikan daripada model 3200 GT diperkenalkan pada lewat 1990-an oleh Giugiaro.

Jerijinya pula diinspirasikan oleh konsep Alfieri yang sensasi, memberi penghormatan kepada kereta Maserati bersejarah seperti Tipo 60 Birdcage.



Bahagian hadapan turut dikemas kini untuk menampilkan gril hadapan yang inovatif dengan reka bentuk garpu yang didatangkan kemasan krom bagi GranLusso dan hitam piano untuk GranSport.

Bagi kemasan GranSport, salur masuk udara sisi di fascia bawah mempunyai reka bentuk yang lebih agresif.

Bahagian belakang lebar dan berotot mempunyai elemen mendatar yang lebih tajam, selain merangkumi empat hujung ekzos.

Di samping bampar yang lebih sporty, bahagian luar GranSport juga boleh dilihat untuk sisipan Piano Hitam hadapan dan belakang, lencana GranSport pada dapra sisi hadapan, kaliper brek merah dan roda 21 inci Helios atau Anteo.

Kemasan GranLusso pula dikenal pasti pada bahagian luaran dengan satu siri sisipan krom pada fascia hadapan, plat skid hadapan/belakang krom, spoiler belakang warna badan, kaliper brek hitam, roda 21 inci dan lencana GranLusso pada dapra sisi.

Ruang dalaman dengan kluster instrumen kemas kini

Perubahan utama Levante adalah paparan tengah 8.4 inci dan kluster instrumen dengan kemas kini. Skrin tengah kini tidak berbingkai untuk penampilan yang lebih kontemporari.

Terdapat juga perubahan pada gugusan instrumen, yang kini termasuk meter rev dan kelajuan (masih analog tetapi dengan grafik yang dikemas kini) yang diapit paparan TFT 7 inci. 

Rangkaian kuasa

Bagi varian Levante S, ia menggunakan enjin petrol turbo berkembar pancitan terus (GDI) bersesaran 2,979cc dengan kotak gear lapan kelajuan automatik ZF.

Enjin itu menyalurkan kuasa 430hp pada 5,750rpm dengan tork setinggi 580Nm antara 2,000 sehingga 4,750rpm. Ia boleh memecut sehingga 264km/j dengan pecutan 0-100km/j dalam masa 5.2 saat.

Tahap penggunaan bahan apinya pula dengan purata 12.6 sehingga 13.3 liter untuk 100km.

Harga

Maserati Levante S baharu boleh didapati di Malaysia pada harga bermula RM808,800 (termasuk cukai dan duti tempatan).

Jom subscribe telegram Motoqar untuk berita pantas di: https://t.me/motoqar

Galeri Gambar

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here