#Video: Mazda CX-5 Facelift: Gaya, teknologi dan pengendalian baharu, harga bermula RM144K

144

Bermaz Motor melancarkan Mazda CX-5 Facelift baharu yang dipertingkatkan dengan gaya, teknologi dan ciri terkini untuk meningkatkan prestasi pemanduan, keselesaan serta keselamatan.

SUV yang menjadi model terlaris Mazda di peringkat global sejak 2012 mula diperkenalkan secara pemasangan tempatan pada 2013.

Sejak itu, CX-5 menerima pengiktirafan di kalangan pelanggan sebagai kenderaan serba boleh. Penampilan cemerlang dan berkualiti tinggi yang menawarkan dinamik pemanduan sangat baik serta pengalaman intuitif.



Perubahan Luaran Yang Lebih Garang

Namun pada tahun ini, Mazda CX-5 baharu menerima pembaharuan dari segi luarannya dengan bahagian hadapan yang direka bentuk semula sepenuhnya.

Ia menampilkan elemen tiga dimensi, gril hadapan diletakkan di atas bampar bawah yang direka bentuk semula dengan pengambilan tengah yang lebih kecil untuk mewujudkan rasa kedalaman. 

Sayap tandatangan tersendiri yang memanjang ke luar dari gril digayakan semula dengan bentuk permukaan dan bukannya garisan. 

Lampu depan LED hadapan dan belakang yang baharu juga untuk tampak garang bahagian luar yang mana kedua-dua reka bentuknya menampilkan empat lampu LED bujur, dua pada setiap sisi untuk tampak agresif.

Selain itu, bahagian tepi diperkemaskan lagi dengan roda aloi 17 inci dan 19 inci dikemas kini dengan gaya baharu.

Pemanduan Lebih Mantap

Teknologi Skyactiv Vehicle Architecture yang digunakan pada CX-5 diperkemaskan lagi pada badan, penggantungan dan tempat duduk untuk memberikan pengalaman pemanduan yang lebih semula jadi serta selesa.

Peningkatan teknologi ini menampilkan peningkatan ketegaran bingkai sisi berhampiran pusat badannya yang mana mampu mengurangkan getaran serta memberi pengendalian kenderaan lebih baik. 

Gegelung dan peredamnya dipertingkatkan untuk memberikan keselesaan dan kualiti pemanduan.  Ia juga membantu mengurangkan kepala penumpang daripada melonjak ke hadapan apabila melepasi bonggol di jalan sebagai tindak balas kepada input pemanduan dan kedapan bunyi lebih baik.

Tempat Duduk Baharu

Tempat duduk CX-5 Baharu direka bentuk semula untuk mengurangkan goyangan badan penumpang dengan mengoptimumkan strukturnya dan cara keseluruhan permukaan kusyen tempat duduk difleksikan apabila duduk. 

Tempat duduk itu memegang tulang belakang penumpang dalam lengkungan berbentuk S, membolehkan tulang belakang untuk melentur sebagai tindak balas kepada getaran yang dihantar dari pelvis untuk menstabilkan kepala penghuni. 

Teknologi generasi baharu ini melengkapkan Pembangunan Berpusatkan Manusia Mazda, menjadikan pemanduan CX-5 lebih senyap, lancar dan lebih selesa untuk pemandu dan penghuninya.

Tawar Empat Varian

Semua varian dilengkapi cermin sisi Autofold, Pengecas Tanpa Wayar Qi, Wireless Apple Carplay. Kini ia juga dipadankan paparan infotainmen 8 inci dan lampu dalaman LED sebagai peralatan standard.

Bagi varian 2.0L Mid, ia dilengkapi Kemasukan Tanpa Kunci Termaju Mazda. CX-5 2.0L High dan ke atas pula didatangkan Paddle Shifters dan lampu hadapan LED Signature reka bentuk baharu.

Varian CX-5 2.5L dan ke atas juga menerima tempat duduk pengudaraan pemandu hadapan dan penumpang yang baru ditambah untuk keselesaan tempat duduk tambahan.

Selain itu, varian Mazda CX-5 2.5T AWD Baharu menampilkan Mi-Drive, yang menawarkan tiga mod pemanduan, Normal, Sport dan Off-Road.

Ciri Keselamatan

Varian CX-5 2.0L High dan ke atas dilengkapi tambahan baharu Ciri Keselamatan Bantuan Pemandu Lanjutan i-Activsense. Ia termasuk Sokongan Brek Pintar (SBS), Kawalan Pelayaran Radar Mazda (MRCC, dengan Stop & Go) dan Sokongan Pelayaran & Trafik (CTS).

Mazda CX-5 dipasang secara tempatan (CKD) di kilang Pemasangan Inokom di Kulim, Kedah memiliki pilihan warna membabitkan

  • Jet Black
  • Snowflake White Pearl
  • Machine Grey
  • Deep Crystal Blue
  • Soul Red Crystal
  • Polymetal Grey
  • Platinum Quartz

Harga jualan Mazda CX-5 Facelift  bermula dari RM 144,469.20. Semua kenderaan Mazda disertakan Waranti Pengeluar 5 tahun + Penyelenggaraan Percuma 5 Tahun (kecuali Mazda BT-50) mengikut piawaian Pengeluar, termasuk buruh, alat ganti dan pelincir. 

Waranti Pengeluar dan Penyelenggaraan Percuma mempunyai tempoh perlindungan selama lima tahun dan had perbatuan 100,000km.

 

Galeri Gambar

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here