Jepun cari pekerja warga asing bagi sektor pengangkutan

260

Jepun bakal membuka visa pekerja mahir bagi empat bidang untuk menangani kekurangan tenaga kerja terutamanya dalam industri yang terjejas teruk, kata sumber kerajaan.

Menurut sumber, peluang itu akan memberi laluan kepada warga asing untuk bekerja sebagai pemandu teksi sehinggala sistem kereta api.



“Empat bidang yang sedang dipertimbangkan ialah pengangkutan jalan raya, kereta api, perhutanan dan industri perkayuan,” kata sumber itu.

Sekaligus, ia merupakan tambahan kepada 12 bidang sedia ada untuk visa pekerja mahir bagi Type 1 termasuk pembinaan, penginapan dan perkhidmatan makanan.

Permohonan tersebut secara khusus melibatkan pekerjaan sebagai pemandu bas, teksi dan trak dalam bidang pengangkutan jalan raya. Bidang kereta api pula, warga asing layak bekerja sebagai pemandu kereta api, konduktor, atendan stesen dan pembina kereta api.

Bidang cadangan itu mewakili tambahan pertama sejak pelaksanaan tetapan status penduduk baharu pada 2019 bagi menangani kekurangan pekerja. 

Pegawai industri pengangkutan bimbang peraturan lebih ketat tentang waktu kerja lebih masa yang akan diperkenalkan pada April memburukkan lagi isu kekurangan pemandu bas, teksi dan trak.

Kerajaan berhasrat untuk mempromosikan peralihan mod pengangkutan melalui kereta api dan kapal, tetapi industri kereta api juga kekurangan tenaga kerja bermula daripada pemandu kereta api dan atendan stesen kepada krew penyelenggaraan untuk pembaikan landasan dan kereta api.

“Rakyat Jepun tidak akan memohon walaupun kami cuba merekrut mereka,” kata wakil pengendali kereta api sektor swasta.

PEKERJA WARGA ASING 2 JUTA

Bilangan pekerja warga asing di Jepun berjumlah 2,048,675 setakat Oktober. Ia meningkat 12.4 peratus daripada tahun sebelumnya dan melebihi paras 2 juta buat kali pertama, menurut laporan Kementerian Buruh pada 26 Januari.

Mereka yang mempunyai visa pekerja mahir yang dinyatakan mencapai 138,518, meningkat 59,464 daripada tahun sebelumnya.

Apabila visa pekerja mahir  diperkenalkan pada 2019, kerajaan menganggarkan maksimum 345,150 warga asing akan tiba di Jepun dalam tempoh lima tahun dengan status kediaman baharu.

Penginapan maksimum ialah lima tahun untuk visa pekerja mahir yang ditentukan Type 1.

 

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here