Ford Bronco 2020 akan diperkenalkan

2603

Selepas menamatkan pengeluaran pada tahun 1996, Ford Bronco telah membuat kemunculan semula. Ford mengumumkan kemunculan semula Bronco pada Pameran Auto Antarabangsa Amerika Utara di Detroit pada tahun 2017, dan para peminat sudah tertunggu-tunggu sejak dari pengumuman itu.

Tarikh Ford akan membuat kemunculan bsemula bagi model Bronco adalah tidak pasti 100 peratus. Ford berkata ia akan tiba menjelang tahun 2020, jadi ada peluang yang sangat baik yang akan kita lihat pada awal tahun hadapan.



Tetapi, terdapat banyak yang kita tahu mengenai Bronco, berdasarkan khabar angin dan komen yang boleh dipercayai dari Ford yang lebih tinggi sejak pengumuman kemunculan semula 4×4 itu.

Ia berkemungkinan sebuah Trak Pikap

Ford sudah mempunyai trak pikap bersaiz sederhana di pasaran, iaitu Ranger, tetapi ia juga mungkin memberi jentera itu ruangan pada pasaran dunia. Dilaporkan bahawa trak ini akan tiba pada 2024 sebagai pesaing Jeep Gladiator, sebuah trak pikap berdasarkan saingan terdekat Bronco, Wrangler.

Ford telah membuat hasrat untuk bersaing dengan Jeep secara jelas, jadi mudah difahami mengapa Blue Oval akan menginginkan Bronco, walaupun ia sudah mempunyai Ranger dalam pengeluaran.

Ia berkemungkinan hadir dengan dua pintu

Kejayaan besar Jeep Wrangler secara langsung dikaitkan dengan ketersediaan model empat pintu, tetapi anda masih boleh mendapatkan versi dua pintu. Ford hampir pasti akan menawarkan Bronco empat pintu, tetapi ada persoalan jika ada model dua pintu untuk menyaingi model Wrangler dua pintu.

Dilaporkan bahawa Ford telah mempamerkan prototaip Bronco dua pintu. Dikatakan, Bronco mempunyai reka bentuk retro dengan lampu depan dan gril bersegi dengan nama trak dicap di seluruhnya.

Pintu dan bumbung yang akan datang

Salah satu keunikan terbesar Wrangler ialah pintu dan bumbungnya boleh ditanggalkan. Begitu juga dengan Bronco, yang dikhabarkan, akan menawarkan hardtop dan pintu boleh tanggal yang boleh disimpan. Rupa-rupanya, cermin akan dipasang ke A-pillars, dan bukan pintu seperti pada Wrangler. Ini bermakna anda masih mempunyai cermin ketika anda membuka pintu.

Paten yang dikemukakan oleh Ford pada bulan April menunjukkan Bronco boleh menggunakan bumbung mesh roll atau soft top untuk menggantikan hard top apabila ia dikeluarkan. Mesh membolehkan udara masuk ke dalam kabin sambil menyekat cahaya matahari. Lukisan paten juga mencadangkan cloth top boleh dipasang di belakang kenderaan untuk membuat khemah sementara.

Ia akan berdasarkan Ranger baru

Apabila Ford mengumumkan Bronco membuat kemunculan semula, ia juga mengesahkan bahawa Ranger saiz pertengahan akan kembali. Ranger 2019 telah tiba pada Januari lalu.

Pada tahun 2017, Presiden operasi global Ford, Joe Hinrichs mengesahkan bahawa Bronco dan Ranger akan berkongsi platform. Ranger mungkin baru untuk Amerika Syarikat, tetapi ia sebenarnya diklasifikasikan sebagai trak lama. Ia dikeluarkan pada asalnya untuk pasaran Asia-Pasifik pada tahun 2010 dan menerima kemas kini yang ketara pada tahun 2015. Bagi AS, platform ini diubahsuai lebih jauh lagi, dengan bingkai baru yang penuh.

Ford sudah menawarkan SUV berdasarkan Ranger di luar AS. Kembali pada tahun 2017, bekas ketua produk Ford, Raj Nair berkata bahawa Bronco tidak akan hanya menjadi jentera yang diperdebatkan, tetapi sebaliknya dan mempunyai keunikannya sendiri.

Ia boleh didapati dalam transmisi manual

Dilaporkan pada tahun lalu bahawa Bronco mungkin mendapatkan transmisi manual tujuh kelajuan yang dipasangkan dengan enjin EcoBoost V6 2.7 liter EcoBoost. Mungkin jika Bronco disediakan dengan enjin ini, ia mungkin dipasangkan dengan automatik 10-kelajuan. Enjin 2.7-liter pada Ford Edge ST menghasilkan 335hp dan 515Nm tork, sementara ia menawarkan 325hp dan 542Nm tork dalam F-150.

Jeep telah berjaya dalam beberapa tahun kebelakangan ini, dan Ford juga mahukan kejayaan itu. Perkara terpenting Ford perlu lakukan untuk melancarkan saingan ke atas Jeep adalah memberkenalkan pesaing kepada Wrangler yang terkenal yaitu Bronco.

Ia akan tiba tahun depan

Dilaporkan bahawa, eksekutif Ford berkata Bronco akan tiba di bilik pameran pada akhir 2020, beberapa bulan selepas Baby Bronco. Beberapa bulan selepas itu, pikap unibody akan tiba. 

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here