Sebab enjin diesel kerap kehilangan kehilangan kuasa

3692

Secara umum, enjin diesel adalah sangat tahan lama dan boleh bertahan selama beratus-ratus ribu batu perjalanan dengan penjagaan yang betul. Tetapi enjin diesel kerap kehilangan kehilangan kuasa dan kecekapan, walaupun diesel yang paling baik. Kenapa begitu?

Jason Fenske dari Engineering Explained menuju ke makmal ujianĀ third-party yang digunakan oleh ExxonMobil untuk menjawab soalan itu. Walaupun terdapat beberapa sebab mengapa enjin diesel kerap kehilangan kehilangan kuasa dan kecekapan, Jason mendapati masalah terbesar ialah berkaitan dengan penyuntik bahan api.



Tidak seperti enjin petrol yang menggunakan percikan api untuk menyalakan campuran bahan api udara, enjin diesel (kebanyakannya) bergantung kepada pemampatan untuk pencucuhan bahan api.

Untuk mendapatkan letupan yang terbaik, diesel menggunakan penyuntik tekanan yang sangat tinggi yang memancarkan bahan api ke dalam silinder melalui satu siri lubang kecil. Gabungan tekanan tinggi dan sumber bahan api kecil menghasilkan kabus bahan api diesel yang tersebar secara merata dalam silinder, yang membolehkan pembakaran lebih bersih dan lebih efisien.

Tetapi dari semasa ke semasa, karbon boleh terbentuk di penyuntik, menyebabkan enjin berjalan kurang efisien kerana ia tidak mendapat kabus bahan bakar yang tepat. Fenomena ini bukan sahaja dapat mengurangkan kecekapan bahan api, tetapi juga meningkatkan pelepasan enjin.

Penyelesaian untuk memulihkan enjin diesel berkelajuan tinggi ke tahap kecekapan puncak adalah dengan menggunakan sejenis aditif untuk menyingkirkan deposit karbon dari penyuntik. Dalam kes Jason, dia meneliti bagaimana bahan api Synergy Diesel Efficient ExxonMobil boleh digunakan untuk meningkatkan ‘kesihatan’ enjin diesel.

Dia mendapati bahawa teknologi diesel baru ExxonMobil yang mempunyai campuran adunan proprietari mampu membersihkan sebuah enjin diesel lama untuk menyempurnakan peningkatan 2 peratus dalam kedua-dua ekonomi bahan bakar dan pelepasan CO2. Hasil makmal juga menunjukkan peningkatan 11 peratus dalam pelepasan NOX.

Jadi, jika enjin diesel anda tidak berjalan seperti biasa, pastikan anda memulakan dengan pembersihan yang baik dari penyuntik.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here