Valentino Rossi : Saya tidak boleh menyalahkan umur saya kerana kemerosotan semasa

1960

Penunggang Yamaha, Valentino Rossi, berkata dia tidak boleh menyalahkan umurnya kerana kemerosotan MotoGP baru-baru ini, yang menunjukkan dia sudah “sudah tua” tahun lalu apabila dia menamatkan saingan di tempat kedua di Sachsenring.

Rossi bergelut untuk tempat kelapan yang mengecewakan pada Grand Prix Jerman hujung minggu lalu. Manakala rakan sepasukan Yamaha, Maverick Vinales menduduki tempat kedua di belakang Marc Marquez.rossi

Ia kerana selepas tiga perlumbaan tidak selesai berturut-turut kerana masalah jentera dan kemalangan. Meninggalkan juara kelas pertama tujuh kali itu ,tempat keenam dalam kedudukan yang menuju ke musim panas, lima mata di belakang Vinales.



Rossi tidak sabar-sabar untuk menunjukkan bahawa masa perlumbaannya di Sachsenring kali ini adalah 20 saat lebih perlahan daripada perlumbaan pada tahun 2018. Ketika dia berada di belakang di belakang Marquez.

“Memang benar bahawa saya sudah tua, tetapi masalahnya ialah tahun lepas saya sudah tua,” kata pemain berusia 40 tahun itu. “Juga lima tahun lalu saya sudah tua.

“Tetapi dengan ikhlas saya tidak merasa di dalam fikiran saya bahawa saya berputus asa.  Atau saya tidak tertumpu, atau saya tidak mempunyai cukup motivasi untuk tiba pada hujung minggu perlumbaan.

“Jadi, saya tidak mempunyai sebab, kerana tahun ini saya 20 saat lebih perlahan daripada saya tahun lepas, jadi saya fikir kita boleh faham, kita boleh pulih.

“Tetapi keadaan yang sukar kerana saya sangat mengharapkan banyak dari hujung minggu ini, kerana tahun lalu saya baik. Dan di Assen saya baik jadi saya menjangka akan menjadi kuat, tetapi sebenarnya, tidak.”

Valentino Rossi mendapati dirinya dibayangi oleh bukan hanya rakan sepasukan Vinales tetapi juga penunggang Petronas Yamaha pelumba Fabio Quartararo dalam perlumbaan baru-baru ini.

Vinales memperoleh kemenangan pertama Yamaha pada 2019 di Assen Assen MotoGP: Vinales mengalahkan Marquez, Quartararo untuk kemenangan pertama 2019. Di mana rookie Quartararo mengambil tempat ketiga musim ini serta podium kedua lurus kedua.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here