Digosipkan “bersara” kerana sudah tua, Rossi tak peduli

2725

Dalam MotoGP 2019 pelumba Itali yang  berpengalaman Valentino Rossi tidak benar-benar menyerlah. Malah, dalam siri 9 yang telah diadakan, beliau gagal 3 kali untuk menamatkan perlumbaan.

Dengan keputusan yang tidak terlalu cemerlang pada separuh pertama musim ini, khabar angin tersebar bahawa pelumba yang di “tittle” kan “The Doctor” akan bersara pada penghujung 2019 MotoGP.



Bagaimanapun, mengutip dari Marca.com, bapa Valentino Rossi, Graziano menyatakan bahawa Rossi tidak peduli dengan khabar angin itu kerana dia merasa berita itu tidak perlu dikhuatiri.

“Dia (Rossi) berada dalam keadaan fizikal yang baik dan bukan hanya saya melihatnya, tetapi juga orang yang rapat dengannya bersetuju dengan itu,” kata Graziano.

Valentino Rossi

“Dia tidak tertekan, mungkin dia bimbang, ya, kerana ada masalah pada masa ini, tetapi dia tidak demotivasi,” katanya.

Untuk maklumat anda, hasil terbaik Rossi pada 2019 MotoGP berada di kedudukan 2 dalam siri Amerika dan Argentina. Dalam kedudukan, Rossi berada di posisi 6 dengan 80 mata.

Valentino Rosssi (lahir 16 Februari 1979 di Urbino) adalah seorang pelumba motosikal profesional berbangsa Itali serta juara dunia berbilang kali di dalam kejohanan MotoGP. Beliau adalah salah seorang daripada pelumba motosikal paling berjaya sepanjang zaman, dengan 8 kali gelaran juara dunia acara MotoGP.

Pada tahun 2006, beliau terlepas gelaran ke-8 beliau kepada Nicky Hayden, dan tahun seterusnya pula dengan Casey Stoner. Menurut Sports Illustrated, Rosssi adalah atlet sukan dengan pendapatan ke-7 tertinggi di dunia. Dan kedua di luar Amerika Syarikat, dengan pendapatan lebih kurang AS$30 juta setahun.

Mengikuti jejak langkah ayahnya, Graziano Rosssi, Rosssi mula berlumba di dalam Grand Prix Motosikal pada tahun 1996. Untuk pasukan Aprilia dalam kategori 125 cc dan memenangi kejohanan sulung beliau pada tahun berikutnya. Dari situ, beliau beralih ke kategori 250 cc, sekali lagi dengan Aprilia, dan memenangi kejuaraan seterusnya pada tahun 1999.

Beliau memenangi gelaran juara 500 cc dengan mesin Honda pada tahun 2001 dan seterusnya kategori MotoGP (juga dalam pasukan Honda) pada musim 2002 and 2003, dan seterusnya beralih ke pasukan Yamaha di mana beliau memenangi dua lagi gelaran juara dunia pada musim 2004, 2005 dan 2008.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here