5 tips mudah memilih sarung tangan motosikal terbaik

5175

Petua untuk memilih sarung tangan motosikal – Bukan sahaja topi keledar, sarung tangan juga merupakan salah satu peralatan mandatori untuk penunggang motosikal. Sebabnya, selain melindungi tangan kita daripada udara panas dan sejuk, sebenarnya sarung tangan motosikal juga dapat mengurangkan risiko kecederaan semasa kemalangan.

Kerana pentingnya sarung tangan motosikal, jangan terkejut jika anda akan mendapati pelbagai model dan jenama di pasaran. Walau bagaimanapun, memilih sarung tangan tidak sepatutnya sewenang-wenangnya. Kerana, ada beberapa perkara yang perlu dipertimbangkan, salah satunya adalah kemudahan.

Nah, bagi anda yang mencari sarung tangan motosikal, berikut adalah beberapa petua mudah untuk memilih sarung tangan motosikal yang terbaik.



1. Pilih bahan yang tepat

Secara amnya, sarung tangan motosikal diperbuat daripada pelbagai bahan, dari kulit, gore-tex, hingga neoprena. Sekarang, setiap bahan yang digunakan mempunyai kelebihan tersendiri, seperti sarung tangan motosikal yang sesuai untuk digunakan pada musim panas kerana kehadiran ventilasi udara.

Walau bagaimanapun, dipetik dari Cycle World, kulit adalah sarung tangan motosikal yang terbaik. Sebabnya, bahan ini mempunyai fleksibiliti, perlindungan, cengkaman, dan keselesaan yang terbaik. Tetapi kelemahan, sarung tangan kulit akan membuat tangan mudah dipanaskan ketika anda memandu di musim panas

2. Sesuaikan ukuran

Sama seperti jaket atau baju hujan, sebelum memilih sarung tangan motosikal yang terbaik, anda juga perlu menyesuaikan saiz sarung tangan motosikal sasaran dengan tangan anda. Supaya anda selesa menggunakannya untuk masa yang lama, pilih sarung tangan motosikal yang sesuai dengan saiz tangan anda.

Jangan pilih sarung tangan motosikal yang terlalu besar, kerana ia akan longgar jika digunakan. Anda juga tidak disyorkan untuk memilih sarung tangan motosikal terlalu kecil kerana ia tidak selesa apabila dipakai.

3. Perhatikan model sarung tangan motor

Secara umum, sarung tangan motosikal dibahagikan kepada dua model iaitu penuh dan separuh. Untuk perkara ini, pilih model sarung tangan motosikal mengikut cita rasa.

Sekiranya anda mahu sarung tangan motosikal yang tidak membuat tangan anda panas, anda boleh membuat model separuh pilihan. Walau bagaimanapun, adalah disyorkan untuk memilih model penuh, kerana sarung tangan motosikal jenis penuh mempunyai keupayaan yang lebih baik untuk melindungi tangan anda.

4. Adakah ia mempunyai kusyen dan perlindungan tambahan?

Memilih Sarung Tangan

Sarung tangan motosikal yang baik biasanya mempunyai bahan yang berbeza antara bahagian atas dan bawah. Di bahagian bawah biasanya ada pad yang berfungsi untuk menjaga tangan dari getaran. Matlamatnya, untuk memberikan perlindungan maksimum dan tidak membuat tangan berasa sakit ketika menggunakannya untuk waktu yang lama.

Di samping itu, sarung tangan motosikal yang baik juga mempunyai knuckles untuk mengurangkan risiko kecederaan semasa kemalangan. Sebelum membeli, berhati-hati dengan syarat dan ciri perlindungan yang ditawarkan oleh sarung tangan motosikal itu.

5. Perhatikan jahitan sarung tangan motor

Memilih Sarung Tangan

Tips seterusnya sebelum memilih sarung tangan motosikal terbaik ialah anda perlu memberi perhatian kepada jahitan sarung tangan motosikal . Walaupun nampak remeh, sebenarnya, sarung tangan motor yang kemas dapat lebih maksimal dalam melindungi tangan dari kecederaan atau lecet akibat gesekan. Apabila hendak membeli, anda cuba mensimulasikan menggunakan sarung tangan motosikal seperti ia akan memegang cengkaman.

Di samping itu, sebelum membeli, pilih sarung tangan motosikal yang mempunyai corak jahitan yang sesuai dengan telapak tangan. Ini adalah supaya anda boleh mendapatkan kedudukan atau fleksibiliti yang betul apabila menggunakannya.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here