Motor terberat dunia Panzer guna enjin kereta kebal Soviet Union T-55

2339

Tidak pernah lagi terbayangkan memiliki motosikal raksasa seberat lima tan dan sebaik anda melihat karya agung kelab motor asal Jerman ini pasti ternganga.

Motor Panzer (motor kereta kebal) ini direkodkan dalam Guinness Book of Records sebagai motor terberat dunia seberat 5 tan. 



Keunikan jentera yang dinamakan sebagai “Katharina die Große” (Ekaterina yang Agung) itu adalah menggunakan enjin daripada kereta kebal Soviet Union model T-55 bersesaran 38,800 cc yang mampu menghasilkan kuasa 580hp.

Kemudian motosikal sepanjang 5.8 meter dan lebar 2.8 meter itu dipadankan dengan lambang Soviet Union di sisi depan selain aksesori ketenteraan seperti roket, tabung bahan bakar lebih besar, topeng gas, bom tangan dan kotak peluru.

Pengurus projek, Tilo Nobel menjelaskan mereka ingin menghasilkan motor perang Jerman era Perang Dunia II yang tersendiri. Namun tidak menyangka akhirnya mereka membangunkan sebuah jentera gergasi.

Uniknya motor berkenaan memerlukan dua penunggang untuk mengendalikannya bahkan motor itu juga boleh mengundur. Bagaimanapun mengambilkira berat badan seperti sebuah lori motosikal itu tidak dapat melaju seperti mana produk roda dua lain di pasaran.

VIDEO

 
Jom subscribe telegram Motoqar untuk berita pantas di: https://t.me/motoqar

 

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here