Konsep Mitsubishi Mi-Tech perkenalkan powertrain hibrid baru

1925

Konsep Mitsubishi Mi-Tech baru untuk Tokyo motor show mempamerkan jenis pemacu hibrid plug-in baru yang bergerak tanpa enjin petrol atau diesel konvensional, serta memberi petunjuk pada reka bentuk Mitsubishi ASX yang akan datang pada 2021.

Sistem hibrid range extender yang dikurangkan dengan konsep tanpa bumbung. Enjin petrol yang digunakan dalam pemacu hibrid plug-in sedia ada Mitsubishi digantikan dengan penjana enjin gas-turbin.



Mitsubishi menyatakan bahawa penjana yang ringan, padat mempunyai output yang tinggi untuk saiz dan beratnya dan mampu dikuasakan dari pelbagai bahan api termasuk alkohol, minyak tanah dan diesel untuk membolehkan ia disesuaikan mengikut keperluan serantau yang berbeza.

Penjana kuasa empat motor elektrik, dua pada setiap gandar dalam apa yang disebut Mitsubishi sebagai Sistem Quad Motor 4WD. Mitsubishi tidak mendedahkan sebarang prestasi, jarak atau angka khusus untuk Mitsubishi Mi-Tech ini, tetapi ia difahamkan sebagai sistem berprestasi tinggi.

Memperkenalkan konsep buggy-style Mi-Tech di Tokyo motor show, Ketua Pegawai Eksekutif syarikat, Takao Kato berkata bahawa syarikat itu “didedikasikan untuk elektrifikasi, terutamanya hibrid plug-in”.

Sistem baru Mi-Tech ini bertujuan untuk mempratonton aplikasi untuk teknologi hibrid plug-in untuk SUV yang lebih kecil. Rangkaian kereta Mitsubishi di Jepun sahaja juga akan ditetapkan untuk menjadi jentera elektrik sebelum 2022.

Buggy off-road Mi Tech ini membawakan tayar off-road kasar, gerbang roda terkeluar, dan plat pelindung aluminium. Di belakang pula terdapat empat turbin untuk memberi petunjuk sumber kuasa konsep ini yang sedikit berbeza.
 

 
Bahagian kabin adalah ringkas, dengan hendal pemegang dan suis gear, serta tiada skrin sesentuh di konsol tengah. Sebaliknya, terdapat skrin kecil di belakang stereng untuk maklumat pemanduan dan skrin AR (augmented reality). Ia memaparkan maklumat yang biasa dipaparkan di skrin tengah.
 

Keempat sistem motor ini dikatakan dapat meningkatkan pengendalian di jalan raya dan kawalan luar jalan melalui penyepaduan dengan versi sistem Super All Wheel Control (S-AWC) Mitsubishi yang disemak semula. 

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here