kereta elektrik KIA dicipta, bakal dikeluarkan pada tahun 2021

2243

Syarikat dari Korea Selatan, KIA mula memberi tumpuan kepada kereta elektrik di Eropah. Sekurang-kurangnya, terdapat 2 produk yang bakal dikeluarkan dan dijual, iaitu KIA e-Soul dan KIA e-Niro.

Dipetik dari Autonews.com, KIA dilaporkan akan memperkenalkan kereta elektrik penuh. Hal ini disusuli dari perkhabaran langsung dari Emilio Herrera, Ketua Pegawai Operasi KIA Motor Europe.



Herrera menyatakan bahawa pihak mereka sedang menyediakan versi produksi KIA Imagine. Sebelum ini, EV (kenderaan elektrik) ini memulakan kerjaya sebagai kereta konsep di Pameran Motor Geneva 2019.

KIA Imagine Concept mempunyai penampilan yang sangat menarik, seperti muscle-car Amerika. Gril Tiger Nose KIA kini digantikan dengan konsep lampu LED Tiger Mask.

Diperkenalkan pada 2021

Pada pintu hadapan terdapat sepasang kamera yang berfungsi sebagai pengganti untuk cermin konvensional. Manakala di belakang lampu LED yang nipis dipasang.

Sementara itu, kabin kelihatan mewah dan futuristik dengan penggunaan stereng minimalis. Di belakangnya terdapat 21 skrin menyerupai kaca pecah yang berfungsi sebagai panel instrumen dan paparan head-unit.

Menariknya, pintu KIA Imagine membawa konsep suicide-doors. Dengan kata lain, pintu belakang terbuka secara terbalik dari kebanyakan kereta. Rim kereta ini juga kelihatan menarik dengan lambang KIA di tengah.

Dikhabarkan, versi KIA Imagine akan dikeluarkan pada tahun 2021. Sudah tentu, terdapat beberapa komponen yang berubah dan berbeza dari konsepnya, seperti panel instrumen seperti kaca pecah, dan kerusi yang nipis.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here